zondag 8 mei 2022

OESO: Ook voor duurzame mobiliteit is absolute ontkoppeling een fabel

Dankzij collega Ruud een prachtig OESO rapport onder ogen gekregen: Transport strategies for net -zero systems by design. In dit rapport wordt haarfijn uit de doeken gedaan dat ook voor mobiliteit vraagbeïnvloeding (= minder (auto)mobiliteit) broodnodig is om o.a. de klimaatdoelen te halen. Getalsmatig wordt onderbouwd dat verduurzaming de groei in mobiliteit niet bij kan benen, mede door de ontwikkeling naar grotere en zwaardere auto’s. In het rapport wordt uitgebreid de ruimte genomen om het argument ‘vraagbeinvloeding is manipulatie’ gedegen te weerleggen. Overigens heeft Nederland met compacte steden en de fiets (IenW programma Tour de Force word uitgebreid gelauwerd in het rapport) een uitstekende uitgangspositie om het beter te gaan doen. Dan is het wel zaak dat ook post-corona het OV netwerk goed te houden en verder te verbeteren en het privé-autobezit aimabel te ontmoedigen door oa ruimtelijke inrichting en slim parkeerbeleid. De kracht van een nieuw verhaal wordt daarbij benadrukt en van guitige voorbeeld-campagnefilmpjes voorzien voor wandelen (uit Brussel) en voor de fiets (uit UK). Al met al lijkt dit rapport een uitstekende onderlegger te vormen voor de Mobiliteitsvisie. Het mooie initiatief de mobiliteitsbeweging.nl kan daarbij voor passende op Nederland toegesneden inspiratie zorgen.  In het rapport ook een prachtig plaatje met mentale modellen die er toe leiden dat er geen haast gemaakt wordt met klimaatbeleid. Wellicht pijnlijk herkenbaar. Het rapport zit vreemd genoeg achter een betaalmuur verscholen maar een vriendelijke en digiwijze collega heeft de pdf’s van de losse hoofdstukken (die wel zijn te downloaden) kundig aan elkaar geplakt. Pdf bij mij verkrijgbaar. Aan de slag! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten