De collega's van Algemene Zaken hadden een mooi en goed bezocht BINNL-webinar (een kleine 200 deelnemers) van Marieke Fransen georganiseerd. Naast de drie al bekende bronnen uit de anatomie van weerstand - reactantie, scepticisme en inertie bestudeert Marieke een vierde bron genaamd entitlement. Bij entitlement hebben mensen het gevoel dat ze ergens recht op hebben en als dat dreigt afgepakt te worden ontstaat weerstand. Je hebt daar verschillende vormen in. Soms is het bijvoorbeeld gelieerd aan persoonlijkheid (hoge status, materialistisch, focus op eigen welbevinden) soms is het situationeel (vb rondom de vakantie waarvan je vindt dat je die verdiend hebt). Strategieën over hoe hier in communicatie mee om te gaan, staan nog in de kinderschoenen (zeker in vergelijking tot omgaan met reactie, scepticisme en inertia). Waar ook nog niet zo veel over bekend lijkt te zijn is omgaan met georganiseerde weerstand. Marieke suggereerde dat sociale validatie binnen een georganiseerde groep het wegnemen van weerstand zou kunnen bemoeilijken. Lijkt mij een plausibele aanname. Generiek lijkt wel te gelden dat campagnes met humor de minste weerstand oproepen, gevolgd door achtereenvolgens campagnes met informatie, angst en walging. In dat kader was het interessant om te lezen dat er in de UK ophef is ontstaan over het vermeend onethisch gebruik van angst door de corona gedragsunit aldaar. Zeker ook wat dat betreft was het ook mooi dat er in de chat van het webinar ook aandacht was voor de positieve kanten van weerstand!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten