Deze week een mooi overzichtsartikel in Nature over elektrisch vliegen. Helaas achter een betaalmuur maar de podcast is gratis te beluisteren. Nu het coalitieakkoord spreekt van een verhoogde vliegticketbelasting met terugsluis voor verduurzaming is het natuurlijk smullen geblazen bij het idee honderd miljoen of meer uit te geven aan schone innovaties. Synthetische kerosine gooit hoge ogen, maar het is natuurlijk nooit goed om maar op één paard te wedden. Het artikel van Venkatasubramanian Viswanathan (onthoud die naam :-)) doet een mooie poging de weg te wijzen voor elektrisch vliegen. Bij batterijen en vliegen zijn naast energiedichtheid, veiligheid en gewicht de grote uitdagingen. Per kg levert kerosine nu zo'n 40 keer meer energie dan een moderne batterij. Maar omdat een elektrische motor veel efficiënter is hoeft in plaats van een factor 40 nog 'maar' een factor 10 overbrugd te worden. Dan is het goed om te kijken waar het zware gewicht van een batterij nu precies in zit. Die zit h'm met name in het transitiemetaal. En het goed nieuws is.....er is al een batterij die de klus weet te klaren zonder transitiemetaal. Deze CFX batterij (C = koolstof, F = Fluor, X =?) is én vederlicht en levert veel energie. Da's mooi, maar deze batterij kan niet opgeladen worden. En als je een retourtje geboekt hebt en je wilt veiligheid dan is dat wel een soort van nodig. Nu goed daar zit dan ook meteen de grote uitdaging. Volgens onderzoeker VV moeten we met een grote pot geld en vijf jaar een eind kunnen komen. Een bemoedigende gedachte. Hoe realistisch die gedachte is heb ik niet kunnen beoordelen. Maar het is natuurlijk de edele plicht om ook voor innovaties die je niet snel genoeg vindt gaan, open te blijven staan voor exponentiele verbetering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten