zaterdag 15 januari 2022

Gelezen: The behaviorally informed organization

Naomi Ellemers riep onlangs in het Financieel Dagblad de overheid op meer gebruik te maken van gedragskennis. Nu dat gaat er bij mij in gelijk Gods woord in een ouderling. Inmiddels weet ik ook dat het gebruikt krijgen van gedragskennis geen sinecure is, dus begon vol verwachting aan The Behaviorally Informed Organization dat op de flap belooft een 'overarching framework for using behavioural science'  te bieden. Het boek bevat naast nuttige zaken die op een framework lijken- daar over later meer - toch vooral ook niet aan een framewrok bijdragende hoofdstukken over met name voorbeelden van gedragstoepassingen binnen organisaties. Die hoofdstukken zijn soms illustratief maar doen oneerbiedig gezegd toch vooral aan als boekvulling. Terug naar het framework, dat bestaat uit acht voorstellen waarvan ik er vier noem met als vierde mijn favoriete: (1) doe praktijk-relevant onderzoek ipv academisch onderzoek; (2) denk na over opschaling; (3) fixeer niet teveel op randomized-control trials en (4) breng de  kosten voor experimenteren flink naar beneden om tot behaviorally informed organisaties te komen. En  op de vierde inzoomend, inderdaad het kost best veel tijd, moeite en geld om gedragsinterventies te ontwikkelen en ze dan ook nog succesvol te implementeren.  Wat ook niet helpt (zie voorstel 2) is dat het succes van interventies vaak nogal situationeel is, wat grootschalig opschalen in de weg zit. Goed je zou dus kunnen zeggen dat ik me uitgedaagd voel sneller en goedkoper te werken. Dat gezegd hebbende, dit behoeft wel wat perspectief. Want aan niet-experimenteren zitten natuurlijk ook kosten in de vorm van suboptimaal beleid of alternatieve uitgaveposten en die zouden we wellicht wat systematischer in beeld kunnen brengen. Het programma Beter Benutten is bijvoorbeeld heel succesvol geweest in experimenteren gericht op beter benutten van de bestaande wegcapaciteit en dat voor de fractie van de kosten van een stukje nieuw snelweg.  Goed je zou kunnen zeggen dat ik me daar dus ook op uitgedaagd voel: de kosten van niet-experimenteren berekenen. Nog iets concreter....voortaan niet alleen de effectgrootte meten van een gedragsmaatregel maar ook het effect per uitgegeven euro zoals dat in dit paper is gedaan. Wordt een druk jaar 2022 :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten