zondag 18 juli 2021

Zelftesteritus

Nu het EK al weer ruim achter de rug is kan ik weer terug van bondscoach naar viroloog :-). Terwijl we in NL met een record R-waarde al weer wreed ontwaakt zijn uit de 'back to normal'-strategie, heeft men in het UK vandaag vrolijk Freedom Day gevierd. In The Lancet een ingezonden brief "Mass infection is not an option" met tal van ondertekenaars en vijf redenen om die Freedom day op te schorten. Ik noem ze niet allemaal, maar even in het kort  nog zo'n 17 miljoen mensen in de UK waaronder vooral ook jongeren kunnen ziek worden. En hoewel de link tussen infectie en sterfte deels doorbroken is door vaccinatie van volwassenen, zullen er nog steeds veel mensen dood gaan of langdurige klachten ondervinden. Verder gaat het onderwijs plat en ontstaat een kweekvijver voor nieuwe varianten. Dat laatste lijkt me niet onwaar, maar de rest van de ongevaccineerde wereld lijkt me daarin een belangrijkere bijdrage te gaan leveren. Goed nieuws - met dank aan FAZ Wissen - is dat een Duitse agent-based modelling studie (preprint) laat zien dat zelftesten de afgelopen maanden een enorme bijdrage heeft geleverd aan de sterke afname in het aantal geïnfecteerden in Duitsland; een grotere bijdrage dan door thuiswerken en groter nog dan door vaccinatie (met de afgelopen maandag natuurlijk nog een lage vaccinatiegraad). Beregoed idee dus dat je bij ons op kantoor zelftesten kan declareren. Daar zouden we nog wat meer incentiverende bekendheid aan moeten geven denk ik dan. 



          

Geen opmerkingen:

Een reactie posten