Op deze zonovergoten donderdag zat ik in een hermetisch donker Media Plaza in de Jaarbeurs in Utrecht. Terwijl beneden bij de Motorbeurs motormuizen trots hun snelheidsrecords vergeleken, waren boven een kleine 300 mensen met verkeersveiligheid aan de gang. Ik begeleidde samen met SWOV en KiM een break-out sessies over het prioriteren van veiligheidsbevorderende maatregelen aan de hand van de verkeerstatistieken van de virtuele gemeente Meerstad. Dat 'meten weten' is werd maar weer eens bevestigd door de oa door gemeenten, politie, JenV, VVN, provincies en waterschappen geuite behoefte aan meer cijfers om de voorgestelde risico-gestuurde aanpak op te kunnen baseren. Gegevens over dodelijke ongelukken zijn er altijd wel, maar dat zijn er (gelukkig) te weinig om goed gefundeerd risico-gestuurd beleid op te maken. Gegevens over ongelukken met gewonden of alleen blikschade zouden gezien het voorkomen van deze ongelukken in overvloedmoeten zijn, maar die zijn vaak maar zeer beperkt aanwezig. Wat volgens de deelnemers ook te weinig bekend is, is de effectiviteit van eerder genomen maatregelen. Gelukkig bracht de mentimeter uitkomst want een poll onder de inmiddels iets minder, maar toch nog talrijke deelnemers liet zien dat drie van de negen in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid genoemde risico's, samen goed zijn voor een gepercipieerde 2/3 van het probleem (zie foto). Dat 'rijden onder invloed ' niet hoog scoorde was vast mede te danken aan de terecht alcoholvrije borrel na afloop. Inmiddels zaten de motorliefhebbers beneden dan weer wel gewoon aan het bier. Dat dan weer wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten