Vrijdag echt enorm genoten van deze interessante en goedbezochte lezing. Nico heeft zijn sabbatical bij TNO doorgebracht en die zijn zo slim geweest hem ook na terugkeer naar de USA deeltijd in dienst te houden als adviseur. Een groot verschil tussen de USA en NL is dat ze daar nauwelijks wet- en regelgeving hebben rond mobiliteit en inmiddels heel MaaS-ritten (met bijbehorende leercurve) en in NL is het net andersom. Het afgelopen jaar zijn er 4,2 miljard MaaS-trips in de USA waarvan 1,3 miljard taxiritten als Uber en Lyft. Sinds 9 maanden worden ook elektrische steps aangeboden met nu al 20 miljoen trips (en iets minder mensen die er vanaf zijn gevallen :-)). Onderzoek van Pew laats zien dat in drie jaar tijd het gebruik en de bekendheid van met name ride-hailing aps zoals Uber flink is toegenomen. In 2015 had 15% van de geënqueteerden er ooit wel eens één gebruikt, in 2018 was dat 36%; jongeren meer dan ouderen (51% versus 24%) en stadsbewoners meer dan plattelanders (45% versus 19%). Spectaculair te noemen, al wijst Pew er ook op dat in 2018 maar 4%van de Amerikanen op wekelijkse basis van de diensten gebruik maakt (in 2015 was dat ook al 3%). Wel goed om dit in de gaten te houden omdat de vermeende voordelen van vormen van gedeeld autogebruik, zoals dat je veel minder parkeerplaatsen nodig hebt, pas te oogsten zijn als mensen hun auto opruimen (dat is een lastige ivm gewoontegedrag en verliesaversie) of niet gaan aanschaffen (alle hoop op de millennials). Nico heeft overigens veel bewondering voor de NL wet- en regelgeving en ons goede openbaar vervoer, maar wijst ons ook op het risico dat we straks tegen de tijd dat we het hier toelaten alleen Amerikaanse en Chinese aanbieders hebben. Een puntje van zorg in de USA is dat de MaaS platforms verticale integratie laten zien dwz het platform laat alleen modaliteiten toe die in eigen eigendom zijn. Interessant is dat bij een proef in Antwerpen iedere modaliteitsaanbieder in minimaal twee platforms aangeboden moet worden. Mooi om dit soort inzichten dankzij Nico en TNO op te doen, zeker nu het BIT de collega's van MaaS bij gaat staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten