zondag 4 maart 2018

Kennis: Eerste interview voor Kenniskamer Big Data bij KiM

Samen met nieuwe collega Christien Dijcks bij Jan van der Waard (KiM) op bezoek voor het eerste interview (van velen) over Big Data Strategieën bij IenW en bij de kennisinstituten. Centraal stonden vragen over (1) hoe kennisinstituten pogen tot een data-gedreven organisatie te komen; (2) hoe kennisinstituten omgaan met maatschappelijk-ethsiche kwesties als privacy en cyber security; (3) welke voorbeelden van Big Data-projecten illustratief zijn voor de gevoerde Big Data-strategie. Maar eerlijk is eerlijk, first things first, KiM heeft een nieuw koffieapparaat met van die heerlijke cupjes. Helemaal goed natuurlijk gezien mijn eerder koffie-ervaringen in het nieuwe KiM-kantoor  https://tinyurl.com/y7a5hqyl Even wat eerste bevinding - in mijn eigen ongeautoriseerde woorden - (1) met de nieuwe Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) valt na enig wennen best te werken. KiM doet aan privacy impact assessment en werkt nauw samen met CBS die van oudsher zorgvuldig omgaan met goed beschermde  microdata (inclusief privacygevoelige gegevens als naam, adres en woonplaats) en daarvan afgeleidde geanonimiseerde databestanden voor onderzoeksdoeleinden; (2) het zijn vaak commerciële overwegingen  in plaats van privacy-overwegingen die maken dat potentieel waardevolle data moeilijk beschikbaar komen voor onderzoek; (3) Goedbedoelende leken vergeten wel eens dat het gebruik van Big Data technologie behoorlijk weerbarstig kan zijn. Zo is het voor een smartphone het niet altijd makkelijk om verplaatsing met OV of met de fiets van elkaar te onderscheiden; (4) Veel Big data die worden verzameld zijn real time data die bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen maar voor een beperkte duur worden opgeslagen. Verder optimaliseren data-eigenaars zoals Tomtom of Vodafone de door hun gebruikte algoritmes regelmatig. Door deze factoren kan het lastig zijn longitudinaal onderzoek in de tijd te doen omdat de data door de tijd heen niet één op één te vergelijken zijn. Dat is overigens niet perse alleen een Big Data probleem. In NRC dit weekend een stuk over suikerconsumptie en de voedselconsumptiepeiling van het RIVM, die zoals het RIVM zelfbenadrukt niet over de jaren geleden mogen worden in verband met methodologische verschillen.        
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten