zaterdag 27 juni 2015

Gelezen: De nieuwe ambtenaar binnen het directiemodel: de tijdbom tikt

Van de week dit stuk met alarmerende titel gelezen. Een bruikbaar stuk voor het leren werken met de energieke samenleving al wordt niet meteen duidelijk welke schade we aan gaan treffen als de tijdbom is afgegaan en de rook is opgetrokken. Wel geeft de auteur Jirtsin Beenhakker is dat 'door de verouderde werkwijzen binnen overheidsorganisaties.... de aansluiting met de samenleving juist minder in plaats van beter dreigt te worden. Vooral jonge medewerkers kunnen dan op de vlucht slaan is het idee. Leiderschap is, aldus de auteur, in de regel nog steeds gebaseerd op positionele macht terwijl verbindend leiderschap nodig is op basis van gezag. Het gaat dan om het creëren van saamhorigheid en het uitspreken van vertrouwen in de eigen kracht van mensen. Hij propageert een 'leren door doen' aanpak waarbij fouten gemaakt mogen worden. Die fouten moet je analyseren en ervan leren, maar ze niet aangrijpen om de vrijheid en de creativiteit van de medewerkers de kop in te drukken. Dat laatste gebeurd nogal eens binnen directies, omdat de primaire denkrichting bij het directiemodel intern en overgenormeerd is, gericht op beheersing en sturing. Beenhakker gebruikt daarbij bronnen en persoonlijke ervaringen van zijn werk als consultant vooral actief bij gemeenten denk ik uit de context op te mogen maken. Maar goed dit zou zomaar ook voor directies binnen het rijk kunnen gelden. Om de overheidsorganisaties zoveel mogelijk te ‘vullen’ met naar buiten gerichte ambtenaren geequipeerd voor het bedienen van de energieke samenleving is een vruchtbare leeromgeving nodig. Vanuit leiderschap vergt dit aandacht voor het ABC van motivatie, de behoefte van medewerkers aan Autonomie, verBondenheid en zich Competent voelen. Een mooi artikel met inspiratie voor het ontwerpen van een leeromgeving om lerend door doen met de energieke samenleving aan de gang te gaan. 



 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten