49 mensen kwamen deels door de stromende regen af op de masterclass Energietransities met als sprekers Marko Hekkert (UU) en Bert van Wee (TUD). Nu is er al een geweldig verslag van de hand van Ymkje de Boer beschikbaar (zie http://www.masterclassesim.tudelft.nl/index.php?id=125535) maar ik kan het niet nalaten toch nog wat persoonlijke noties mee te geven. Zo vond ik de discussie over zin en onzin van fiscale maatregelen subtiel en interessant. Hekkert wees er in zijn presentatie al op het feit dat fiscale maatregelen toch wel heel duur zijn om de electrische auto te stimuleren en dat je ook voor de goedkope inzet van privileges zou kunnen gaan (gratis parkeren, rijstroken, toegang tot milieuzones). Tijdens de discussie kwamen vanzelfsprekend de voorstellen voor de nieuwe bijtellingpercentages langs. Enerzijds was er veel begrip voor het aanpakken van de fossiele brandstofslurpers met een 'fopstekker'. Anderzijds wees Hekkert er op dat de oplaadinfra toch vooral te danken is aan de fiscaal gestimuleerde sterke groei van het aantal hybride auto's en niet aan het handjevol electrische auto's. Dat zou je zomaar teniet kunnen doen met de nieuw fiscale maatregelen. De consensus in de zaal leek te zijn dat fiscale maatregelen meer onderscheid in type (lees grootte) hybrides zou moeten maken en vooral ook adaptiever zouden moeten zijn. Nu duurt de doorlooptijd van een fiscale aanpassing te lang en kan je als overheid niet snel bijsturen als er ongewenste effecten ontstaan. Dat is ook meteen het paradoxale van het geschetste gewenste innovatiebeleid vanuit de overheid: het moet constant én adaptief zijn. Tuurlijk, constant in doelen en adaptief in maatregelen, maar leg dat maar eens uit. Bert van Wee vindt dat de overheid een moedige poging moet wagen dit uit te leggen door transparant te zijn over de tijdelijkheid van stimuleringsmaatregelen. En daar zit wat in! Waar ook wat inzit is de continue verbetering van de masterclasses door telkens een evaluatie uit te voeren. Deze keer veel waardering voor de ruime tijd voor discussie (al wat langer geleden doorgevoerd) en de discussieaftrap door de verantwoordelijke dossierhouder (een recente innovatie). Mooie suggesties uit de evaluatie deze keer zijn
(1) voor de sprekers starten (of als alternatief bij de start van de discussie) al wat vragen uit de zaal ophalen om te zien waar de behoefte aan discussie zit;
(2) nog meer dan nu een gevarieerd publiek in de zaal krijgen door met name andere departementen (in dit geval FIN en EZ) te betrekken. Lijken me goede ideeen voor 3 september tijdens de volgende masterclass en die gaat over de ebike!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten