zaterdag 22 juli 2023

Gedragsdeterminanten voor het gebruik van mobiliteitshubs in Drenthe en Groningen

Van de week een prachtige sessie van stagiaire Marlene van Doorne (RUG) gemodereerd over haar onderzoek naar mobiliteitshubs in Drenthe en Groningen. Marlene had een publiek van zeer geinteresseerde deelnemers uit het noorden en uit het Haagse weten te verzamelen. In het Noorden zijn ze lekker op weg met het aanleggen van hubs. De reiziger weet ze echter nog niet altijd te vinden. Marlene heeft zo'n 15 diepte-interviews gedaan met gebruikers en niet-gebruikers van mobiliteitshubs om zo kwalitatief te achterhalen waar de beperkende factoren voor gebruik zitten. Vaak zit dat - het COM-B-gedragsmodel (zie ook link) gebruikend - in de gedragsdeterminant 'opportunity' de afstand van woonadres naar hub is dan groot (hoewel de hubtaxi dan wel weer uitkomst kan bieden). Vaker dan je wellicht zou denken zit de beperking ook in 'capability'. Waar we in Den Haag wel eens lijken te denken dat alles met een app is op te lossen is het best bescheidenmakend om te bemerken dat men vaak niet weet hoe een deelauto, hubtaxi of deelfiets te boeken en aan wat voor kosten men daarbij moet denken. Daarnaast is er ook niet altijd de 'motivation' die 'capability' te ontwikkelen. Het is dan zaak ook de mensen wat meer bij de hand te nemen en dingen voor te doen.  De collega's uit het noorden zijn hier zeker niet blind voor, maar de citaten van de geinterviewden lezend  leidde dit toch wel tot wat eye-openers voor ze. Marlene heeft op basis van haar gedragsanalyse vier interventies voorgesteld om reizigers aan de hub te krijgen. Lijkt me een mooie mix.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten