vrijdag 18 februari 2022

Pinguïn Fred leest Samen slim - Hoe collectieve intelligentie ons gaat redden - Eric Koenen

Auteur Eric Koenen wordt met de bespreking van zijn boek in Pinguïn Fred komende donderdag op zijn wenken bediend als hij verzucht ‘Het liefst zou ik op basis van dit boek de eigen ideeën laten ontstaan. Bij voorkeur in een scenius, een gesprek tussen mensen die dit boek wel en niet hebben gelezen. Tussen lezers die het boek goed en ook minder goed vinden.’ Aan al deze door de auteur gewenste voorwaarden gaat namelijk zeker worden voldaan. Zo heb ik het boek op vakantie geheel gelezen en ik weet zeker dat -passend bij de uitgangspunten van Pinguïn Fred waar ook de niet-lezer welkom is - er collega’s zullen deelnemen die het boek niet gelezen hebben. En in mijn eentje al vind het boek zowel goed als minder goed. Dus dat is ook geborgd.

Goed vind ik dat Eric Koenen een enorme hoeveelheid denkers uit de wereld van de organisatiekunde aanhaalt, vakkundig samenvat en voorziet van illustraties uit zijn persoonlijke werkende leven. Ook goed vond ik zijn niet-geromantiseerde weergave van samenwerken en zijn wetenschappelijke onderbouwing van waarom brainstormen vaak een slechter resultaat oplevert dan gewoon in je eentje nadenken. Ik ga me dus zeker eens verdiepen in de nominal group technique die hij voorstelt om individueel en groepsdenken optimaal te combineren. Tenslotte ook punten voor zijn kijk op collectieve slimheid en het zoeken naar evenwicht tussen autonomie en verbinding. 

Beduidend minder scoort het boek op structuur en leesbaarheid. Honend en ook wel wat terecht wijst hij erop dat de meeste Amerikaanse managementboeken samen te vatten zijn in zo’n 20 pagina’s. Maar op driekwart van het boek van Koenen ga je wel naar dit soort boeken met een kop een staart verlangen. Koenen grossiert namelijk in lijsten, lijstjes en sublijsten en eindigt zelfs met een vermoeiende lijst van 36 lessen. Koenen volgt daarbij bewust de door hem in de proloog aangehaalde Levy-walk die het ideale bewegingspatroon van jagende groepen beschrijft - kleine zoekbewegingen afgewisseld met grote stappen. Koenen creëert daarbij een landschap en laat de lezer zelf wat zoeken. Originele keuze maar het pakt wat mij betreft toch niet optimaal uit. Hoewel…hij is er wel in geslaagd mij er toe aan te zetten een hotelfolder in talrijke reepjes bladwijzer te verscheuren om zo mijn zoektocht voor later gebruik vast te leggen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten