Had hem al eens op TV zien langs komen; de nieuwe anti-drank-campagne Dranquilo. Toegegeven blijft goed hangen en is geinig, maar zoals we vorig jaar al op de Dag van het Gedrag van keynote-spreker Susan Michie geleerd hadden - helpen doet het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet. Wat Susan toen uitlegde en wat dit weekend ook langskwam in NRC is dat interventies die wél helpen ingrijpen op gelegenheid en automatische motivatie, zeg maar prijsverhoging, minder reclame & sponsoring, minder verkooppunten en kortere openingstijden. Dit is politiek en maatschappelijk weinig populair en nu dat je de drank via internet kan bestellen wordt het ook praktisch een stuk lastiger. Volgens de in NRC aangehaalde gedragsdeskundigen hoeft het overigens niet helemaal hopeloos te zijn. Campagnes kunnen een groter draagvlak opleveren voor maatregelen die wél helpen. Dat vind ik een interessante gedachte waar ik nog eens verder over na ga denken; met een drankje dat dan weer wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten