zondag 6 januari 2019
Voorpret: 21 lessen voor de 21e eeuw
Dinsdag gaat de megahappening rond Harari's boek plaatsvinden. Mijn voorpret bestaat naast het samen met Felix doorlopen van alle voorbereidingen, natuurlijk ook uit het lezen van het boek zelf. Zoals de inleiding vermeldt hoopt Harari, als geschiedkundige, met zijn boek helderheid te verschaffen over wat er momenteel in de wereld gebeurt en wat de diepere betekenis daarvan is. En daar slaagt hij heel goed in. Sinds de economische crisis van 2008 lijkt er sprake te zijn van ontgoocheling jegens het liberale - vrije markt - wereldbeeld. Daar het fascisme en het communisme al eerder door de mand waren gevallen lijkt er sinds het wegvallen van het liberale wereldbeeld geen wereldbeeld meer overeind te staan. Dit zit hem in zaken als een groter worden de ongelijkheid en omdat liberalisme geen oplossing biedt voor issues als klimaatverandering en technologische disruptie. Maar voor Harari is dit geen reden tot blinde paniek omdat uiteindelijk ook de problemen uit 1918, 1938 en 1968 getackeld konden worden. Wel is er sprake van een grote uitdaging :-) omdat alle grote problemen van deze tijd wereldwijde problemen zijn en we grotendeels vast zitten aan nationale politiek. Harari toont zich daarbij als niet-Europeaan een groot fan van de Europese Unie ('het grootste multiculturele experiment ooit'). Daarnaast is het wat hem betreft onvermijdelijk dat we naast een meer lokale loyaliteit ons ook verantwoordelijk gaan voelen voor de wereldgemeenschap als geheel. Het idee van een wereldregering vindt hij daarbij twijfelachtig en niet realistisch, maar de politieke dynamiek binnen landen maar ook steden zal zich wat Harari betreft meer moeten gaan bezighouden met wereldwijde issues. Onze moraliteit zal dan al dan niet door religies gedreven gericht moeten zijn op het reduceren van wereldwijd lijden. In zijn hoofdstuk over gerechtigheid beargumenteert hij dat het door de verwevenheid van de wereld heel lastig kan zijn om de moraliteit van ons eigen (aankoop)gedrag te bevatten. Handelen vanuit goede bedoelingen is daarbij niet toereikend als je niet tegelijkertijd een oprechte poging doet de gevolgen van je gedrag in beeld te brengen. Daarbij is het onze edele plicht om tijd en moeite te investeren in het opsporen van biases en het verifieren van onze informatiebronnen. Op dit punt in de blog aangekomen heb ik ongeveer 3,5 van de 21 lessen vluchtig aangetipt, dus daarom van harte het advies om het boek zelf te lezen en daarbij vooral mijn biases te omzeilen en ook wat van Harari's uitspraken te verifieren. Die over de 90%-reductie van verkeersdoden in tijden van de zelfrijdende auto (Les 2 Werk) gaan bijvoorbeeld niet helemaal op voor fietsend NL. Dinsdag is de zaal volgeboekt, maar trek je daar niet teveel van aan. Op tijd komen (of sowieso komen als je je hebt opgegeven) is geen veel voorkomende kernkwaliteit op de Rijnstraat en een knappe die je uit de stoel krijgt als je eenmaal zit (les 22).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten