vrijdag 16 september 2016
Innovatie: ook mooie mislukkingen bij innovaties in het OV
In het nieuwe KiM-rapport over innovaties in het OV gaat het oa over gevoelstijd. Fons Savelberg heeft dan ook erg zijn best gedaan om zich in de reiziger te verplaatsten en gebruikt verder termen als gevoelsmatige extra reistijd en belevings en comfort aspecten. Op weg naar Utrecht om samen met Ivette voor oud-KISser Gerard Snel een innovatieve sessie te houden over de toekomst van het OV had ik ruim de tijd om hierover te mijmeren. Zo liep ik vanaf de gratis bewaakte fietsenstalling de prachtige nieuwe stationshal van Den Haag CS in. Vroeger had je op het station de zogenoemde stationsrestauratie. Een bizar woord goedbeschouwd want nergens andere in Nederland heet een restaurant een restauratie. Je kreeg daar een heel klein porseleinen kopje met warmgehouden koffie. De koffie werd vliegensvlug koud en je kon snel weer naar buiten het winderig station in. De ochtend van de workshop kon ik koffie kopen in allerlei soorten en maten, Onder uitzondering beter dan de restauratiekoffie van weleer. Starbucks, DE, Julia's, Hema, AH ti go, Broodwinkel, La Place en vijf keer de kiosk waar je nu overigens als je dat wilt in een mislukte poging tot nostalgie toch nog de restauratiekoffie van vroeger kunt kopen onder de naam filterkoffie. Je betaalt dan weliswaar twintig cent minder dan voor de lekkere koffie, maar toch gaat deze retro-inovatie het vast niet redden. Net als de OV scooter op de foto het niet gered heeft. Vele innovaties redden het niet, maar even mijmerend het verleden oprakelen doet beseffen dat innovaties ons al ver gebracht hebben.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten