zaterdag 5 april 2014

Kennis: KiM congres ook dit jaar weer super strak georganiseerd

Ook dit jaar voelde het KiM de actualiteit weer goed aan en het jaarlijks congres stond dan ook in het teken van de steden in beweging. Er was dan ook sprake van een recordopkomst in Madurodam. In de plenaire sessie vond ik de presentatie van de Belgische spreker Bart Derudder heel prima al was de informatiedichtheid misschien wat laag. Hier heb ik oa geleerd dat de dichtheid van steden afneemt met het groter worden van steden. Er is dan ook vaak sprake van verstedelijkte regios met meer stadskernen. De randstad als stad beschouwen met de hoop ook de economisch positieve  agglomeratieeffect in te boeken lijkt toch wat te hoog gegrepen. Zo is er nog geen sprake van 1 arbeidsmarkt in de randstad. Wellicht dat de zelfsturende auto en een betere benutting van langzaam verkeer dit in de toekomst dichterbij brengt. In de paralle sessie over de fiets heb ik mijn kennis over de oerhollandsche tweewieler fink bij kunnenspijkeren. Zo wordt er in Den Haag maar half zoveel gefietst als in Utrecht en in Amersfoort wordt weer meer gefietst dan in Utrecht. Verschillen worden verklaard door bevolkingssamenstelling (ouderen, jongeren, allochtonen) de kwaliteit van het fietsnetwerk en het fietsbeleid. Terug in de tram wist spreker Fokko Kuik (Gemeente Amsterdam)  mij te vertellen dat het in Den Haag toch vooral in de bevolkingssamenstellingen blijkt te zitten. Maar goed dat ga ik binnenkort persoonlijk aanpakken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten