dinsdag 22 april 2014

Kennis: internationaal congres over risicobeleid in Den Haag

De collega's van de directie Veiligheid en Risico's zijn bezig met het schrijven van een brief aan de Kamer over een soort van integrale aanpak voor risicobeleid over de verschillende IenM beleidsterreinen heen. Het congres draagt daar aan bij en werd geframed als beleidsexperiment. Het is een tweedaags event waarvan de eerste dag met internationale sprekers en een breed publiek en de tweede dag voor het klein groepje internationale gasten aangevuld met de brievenschrijvers van IenM. Als je kijkt naar risicobeleid over EU landen heen dan zie je naast overeenkomsten ook veel verschillen. Het nationaal belang is daar vaak de reden voor. Zo is NL het enige land dat echt normen heeft voor overstromingsrisico's. Soms zitten er ook onderwerpen bij die stokpaardjes genoemd mogen worden. In Zweden maken ze een fuss over ongepasteuriseerde melk terwijl dit in het naburige Finalnd geen issues is. temeer daar de Finse overheid graag de kleine boeren steunt. In Zweden zijn de normen voor dioxines en furanen zo streng dat gefermenteerde haring uit de Baltisch zee (sowieso heel onsmakelijk) eigenlijk verboden zou moeten worden. Maar ja die vieze vis hoort wel echt bij de Zweedse cultuur. Dan wordt er een hightech multitier risicoanalyse op los gelaten om het consumeren toch mogelijk te maken. In de stijl van Wim Derksen benadrukte een Noorse wetenschapper dat het in de risiscobeoordeling niet alleen om wetenschap gaat maar - en dat is heel legitiem - ook over ethiek en politieke afweging. Dat laatste is natuurlijk niet altijd even makkelijk te verkroppen. Waarom maak de maatschappij zich wel zorgen om de nooit bewezen effecten van hoogspanningsmasten en lijkt bijna niemand zich druk te maken om de half miljoen doden die jaarlijks in de EU vallen als gevolg van luchtverontreiniging  door te soepele normen voor dieselmotoren? Spreker Ragnar Lofstedt maakte zich daar begrijpelijk heel druk over temeer daar er geen technsiche belemmeringen lijken te zijn; Europese autofabrikanten hebben per slot van rekening geen probleem om de strengere Amerikaanse normen voor dieseluitstoot te halen. Hoe dan ook.....mooi dat de DGMI-collega's dit event georganiseerd hebben en ik ga zeker nog even navragen of ze denken dat het experiment geslaagd is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten