vrijdag 18 april 2014

In- en uitchecken: een kleine klaagzang

Sinds 1 april is er geen ontkomen meer aan...mijn OV jaarkaart is niet meer en ik moet inchecken met mijn Mobilitymixx-kaart. Wat een gedoe, want nu ben ik overgeleverd aan een wilde verscheidenheid aan ergonomisch onbeholpen snuffelpalen. Ten eerste, moet ik met mijn 1.91m zwaar door de knieen om de na gepiep verschenen mysterieuse teksten te kunnen ontcijferen. Ten tweede, die teksten zijn echt mysterieus; ze varieren van Goede Reis! (ben ik dan uit of ingecheckt?) tot Mobility mixx Daluren 20% (ben ik dan uit of ingecheckt?) tot ritprijs XX, saldo XX (ben ik dan uit of ingecheckt?) tot Overstap toegestaan (ben ik dan uit of ingecheckt?).Ten derde, je raadt hem al; wanneer gaan die misse palen mij vertellen of ik uit of ingecheckt ben? Goed beschouwd is dat het enige wat ik wil weten, en het enige wat ik niet te weten kom. Ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat de ontwikkelaars van TRIM een nieuwe opdracht naar binnen hebben weten te slepen. In de tweede week van april legde een hele vriendelijke mevrouw van de NS mij uit dat ik al ruim een week een inverse taktiek van in- en uitchecken aan het toepassen was. Omdat ik heel onnozel kan kijken (kernkwaliteit) en voorbereid op dit soort confrontaties mijn oude abonnement te voorschijn kon trekken, kreeg ik geen bekeuring. Later legde een Prorail-vriendin mij uit dat je bij het inchecken bij de trein één piepje hoort en bij het uitchecken twee. De geneugten van de aparte aanbestedingen maken dat dit dan weer niet geldt voor de snuffelpalen in tram en bus. Nee dan bij ons in Denemarken...je weet wel van Danish design. Daar heb je aparte palen voor in- en voor uitchecken. Deze hoge serie palen hebben netjes twee verschillende kleuren lampjes en je kan ze van boven aflezen. Zucht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten