Strategie: Highlights van de cursus senarioplanning
Deze week op een tweedaagse cursus scenarioplanning geweest en erg genoten van de verscheidenheid aan cursusgenoten. Deelnemers kwamen van ASML tot het spoorwegpensioenfonds en van Ericsson tot Horeca Nederland. Dit gaf dan ook een prachtige variatie in scenariovragen van "Hoe ziet mijn business model er over 7 jaar uit (ASML)" tot "Wat eten we over 10 jaar?" (ikke) Een aantal dingen zullen zeker blijven hangen. Zo is mij echt wel duidelijk geworden dat het een ambacht is dat scenariomaken. Je moet het een aantal keren doen en je wordt er (maar) langzaam beter in. Daarnaast moet je vooral ook superbewust blijven van het verschil in doelscenario's en omgevingsscenario's. Ook goed nadenken over de tijdshorizon. Laat die erg afhangen van je handelingsperspectief. Zo is voor een chipfabrikant de levensduur van een chipprinter misschien wel belangrijker dan de ICT-ontwikkelingssnelheid bij het bedenken van een tijdshorizon. En als mooie aanvulling op het eerste leerpunt...schroom niet een bestaand scenario te jatten cq her te gebruiken. Op internet is al een schier oneindige reeks scenario's te scoren en als dat niet genoeg is heeft de Universiteit van Leipzig ook nog een scenario-bibliotheek. Vooraf dacht ik dat het zwakke punt van scenarioplanning is het daadwerkelijk gebruik van scenario's is in strategievorming. Dat werd bevestigd, niet alleen in de cursus maar ook door de cursusleiders. Een tweede zwakke punt is het onvoldoende écht doorleven van een scenario voor dat je de strategievorming in gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten