zondag 1 oktober 2023

Frankrijk carpoolland

Al eerder schreef ik eens over hoe vervoersarmoede op het immense Franse platteland wordt aangepakt met een bemoedigende versie van beveiligd liften (lees hier het relaas over de Franse groene duim). Op vakantie in Frankrijk viel me al op dat er veel carpoolparkeerplaatsen zijn en dat met borden boven de snelweg wordt opgeroepen tot covoiturage. Op de terugweg naar Nederland zapte ik in onze hotelkamer langs voor mij grotendeels niet te volgen Franse TV-zenders. Ook in Frankrijk veel autoreclames, maar wat opviel aan het begin van een Peugeot-reclame was dat in de tekstbalk onderin werd opgeroepen tot carpoolen. Dat is best mal dacht ik nog, want dat doet een autofabrikant toch niet vrijwillig? Gelukkig is mijn vrouw wel Franstalig en die wist vliegensvlug uit te googelen dat vanaf 1 maart 2022 autoreclames moeten oproepen tot ofwel carpoolen, ofwel fietsen op korte ritjes, ofwel met het OV gaan. En dit geldt voor alle type reclames dus radio, tv, kranten, bioscoop en internet. Los van de vraag of dit enige uitwerking heeft laat dit zien dat het zeer wel mogelijk stringent beleid te formuleren voor fossiele reclames, én het laat ook zien dat de Franse overheid carpoolbeleid serieus neemt. Iets dat wij - zou mijn loyaal ambtelijke advies zijn - natuurlijk ook weer zouden moeten doen in NL (zie hier zomaar een onderbouwing). Ik ga in ieder geval eens bij de verkeersattaché in Parijs na (wie is dat momenteel eigenlijk?) wat er zoal aan carpoolbeleid is in Frankrijk (ik voel eeen studiereis aankomen) en of er ook iets van effectmetingen zijn gedaan aan de verplichte reclamebijsluiters. Nederlandse gedragsexperts ronden momenteel een brief aan de Tweede Kamer af over de (on)wenselijkheid van een fossielreclameverbod. Zij zijn - in mijn eigen woorden - tegen het werken met bijsluiters (je zet de deur wijd open voor green washing) en voor een fossielreclameverbod. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten