zondag 29 oktober 2023

Goed om naar Doenvermogen te kijken, maar euh...wat is het eigenlijk?

In mijn blog over SCP mensbeelden van vorige week liet ik al even vallen dat ik deze week een JenV-RIVM workshop zou gaan voorzitten over de Doenvermogentoets. Zo'n 25 enthousiaste interdepartementale collega's waren hierbij. De doenvermogentoets is ooit een soort van bedacht door de WRR en is inmiddels wettelijk voor nieuwe wetsvoorstellen. Echter de situatie is net als bij de pil van Drion, ....de toets bestaat nog niet, althans niet in gestandaardiseerde vorm. Dat geeft als vanzelf wat verwarring en wat ook niet helpt is dat de term 'doenvermogen' niet bestaat in de vakliteratuur. Het is dus niet eenvoudig te bedenken wat wel en niet onder 'doenvermogen' valt. In ieder geval vaardigheden als in actie komen, met tegenslagen omgaan en gedrag volhouden. Een onlangs gestartte RIVM- promovenda heeft in een poging tot reversed engineering geprobeerd scherp te krijgen wat wel en niet onder doenvermogen valt (zie figuur, bron Lisa Tholen|). Maar ondanks deze ruis is het goed om stelselmatig naar gedragsaspecten te kijken; liever ééntje teveel dan ééntje te weinig denk ik dan. JenV heeft inmiddels 80 Memories van Toelichting doorgelicht. Conclusie: er wordt nog vaak een potje gemaakt van de doenvermogentoets, maar gelukkig soms ook niet. Bij DUO- van de studiebeurzen - hebben ze bijvoorbeeld gewoon een dummy website gemaakt om in het echt uit te proberen wat wel en niet goed gaat met de doenlijkheid van het aanvragen van de beurs en eventuele leningen. Een andere bevinding van de workshop was dat de term 'toets' weliswaar helpt bij het creëren van een beeld van serieus te nemen exactheid, maar dat het woord 'toets' ook ten onrechte suggereert dat je maar één keer in het hele beleidsproces naar doenvermogen hoeft te kijken (zie figuur). Tja wat verder. O ja uitvoeringsdiensten zijn er vaal al wat beter in dan beleidsdirecties en ook al denken we bij doenvermogen aan de sociale sector, ook voor IenW is het van belang. Een collega van de Belastingdienst suggereerde mij bij een eventuele doorstart van BnG nog eens goed naar doenvermogen te kijken voor watbetreft het inschatten van hoeveel km je in een jaar gaat rijden. Ook een toltunnel waarbij je achteraf actief op internet moet inloggen om te kunnen betalen zou wel eens minder kunnen scoren op 'in actie komen'. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten