zondag 9 augustus 2020

Toch iets gevonden waarbij videovergaderen wellicht suboptimaal is....

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ik best wel bereid ben om ook nadelen van thuiswerken te zien, maar dat ik toch bovenal een fan ben. Maar goed mijn persoonlijke voorkeursmodus zou niet belangrijk moeten zijn, het gaat er vooral om dat je zoveel mogelijk verscheidenheid in voorkeuren weet te accommoderen. Vandaar ook mijn adagium om het voor alle overleggen mogelijk te maken op afstand deel te nemen. Zo basisuitspraak is namelijk randvoorwaardelijk om de radaren in beweging te krijgen die het hybride-vergaderen technisch maar vooral ook sociaal blijvend mogelijk maken. Dat gesteld hebben ben ik dan ook wars voor concept-lijstjes waarvoor fysieke bijeenkomsten mogen (maar daarmee als gevolg van sociale druk al snel de protocolaire uitwerking 'moeten' krijgen). Op die lijstjes staat dan bijvoorbeeld inwerken nieuwe medewerkers, brainstorms en sollicitatiegesprekken. Geef van alle echt overtuigend als je het mij vraagt, nu goed die eerste misschien een beetje. Maar goed nu komt mijn knieval. Van de week moest ik een afscheidsspeech houden voor een pensionerende Australische collega in Brisbane. Daarbij werd ik niet zozeer gehinderd door een enorm tijdverschil, maar wel door het bijpassende onderscheid in sociaal geaccepteerde vloeibare versnapering. Terwijl ik in de ochtend klaar zat met een halve liter overheerlijke bonenkoffie zag ik op mijn scherm feestvarken en een al licht jolige menigte met glazen wijn en flessen bier mijn scherm binnen hossen. Nou ja dat viel natuurlijk alleszins mee. Maar het is toch vrij mal om op deze manier iemand toe te spreken: technisch kan het maar om nou te zeggen dat je er echt bijhoort?! ….nee. Natuurlijk wel even AVG-proof gemaakt :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten