Hoe zit het nu toch met de deelscootertjes? Zijn we straks in alle 40 (middel)grote steden blijvend met aso-geparkeerde scooters opgezadeld of wordt daar iets slims op bedacht? En euh dragen ze - de groene claims in ogenschouwnemend - eigenlijk wel bij aan de oplossing van de ‘fileproblematiek’ en aan de CO2-reductie? Om met die geparkeerde scooters te beginnen....dat lijkt niet mee te vallen. Toegegeven ik heb er dan ook een scherp irriterend oog voor, maar wat staan die dingen vaak toch lomp geparkeerd. Midden op de stoep of een uitrit afsluitend enz enz. Het lijkt wel of deze gebruikers nog nooit iemand in een rolstoel of met een blindegeleidestok hebben gezien. Het kost dan ook weinig moeite om op internet reacties van klagende mensen te vinden, vaak vergezeld van foto’s waarvan de tranen je in de ogen schieten. Verhuurders proberen, daartoe door gemeenten aangezet, inmiddels wel het één en ander te ondernemen. Zo geeft Felyx aan foutparkeerders aan te spreken en boetes uit te delen. Een andere aanbieder Go-sharing waarschuwt in de app en geeft aan RTV-Noord aan de politie er bij te halen en veelplegers te blokkeren. Ook overwegen ze korting te geven op de verhuur van fout geparkeerde scooters. Dit in de hoop dat ze dan snel weer weg worden gereden door een andere gebruiker (lijkt mij een prikkel die wel eens verkeerd kan uitpakken). Ergens andere las ik dat Go-sharing de gebruiker bij het afmelden nu ook vraagt een foto te maken van hoe de scooter geparkeerd staat. Dat lijkt me best een slimme. Zeker als je ook anonieme klagers foto’s kan laten maken. Feit blijft natuurlijk dat het blokkeren van gebruikers tegen hun business model in druist, dus enige druk van gemeenten en boze burgers zal zeker nodig blijven. Maar dat met die fotos lijkt me een kansrijke oplossing. En ja, ze staan soms heel onhandig en vervuilen de openbare ruimte al doen auto’s dat laatste natuurlijk in veel sterkere mate is ons onlangs nog eens uitgelegd. Mooie illustratie: aan het Scheveningen-Noorderstrand zijn vijf autoparkeervakken omgebouwd tot een scooterparkeervak waar naar verluid (van de verhuurder) nu 80 scooters in passen. Dan nu nog even de file en CO2-vraag; vormen deelscooters een deeloplossing van het probleem. Zeer waarschijnlijk niet! In de bachelorscriptie van Lars Kerst (EUR) wordt het nog eens haarfijn met onderzoek bevestigd. Deelscooters halen mensen uit het OV (of van de fiets) en niet uit de auto. Overheden en aanbieders zouden interventies moeten bedenken om van de deelscooter alsnog een oplossing te maken, anders blijven ze technologie-gedreven, geinig en tot consumptie aanzettend en maken ze hun maatschappelijke belofte niet waar. Morgen praat ik met de Gemeente Den Haag verder over hun ervaringen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten