zondag 15 maart 2020

Wanneer vragen de collega's om een Project Start-Up en wat gaat er vaak mis bij beleidsprojecten?

Zoals jullie misschien weten zijn we bij het Behaviourial Insights Team niet alleen van gedrag maar helpen we ook met met zogenoemde Project Start-Ups. Er zijn er inmiddels zo'n 25 uitgevoerd. Student Tom Maas (EUR)  heeft naar de eerste twintig gekeken om de vragen uit de blogtitel te beantwoorden. Op basis van literatuurstudie een tekstanalyse van PSU-verslagen heeft hij vastgesteld dat ondervonden problemen rond gebrekkige communicatie en optimistisch plannen, vaker een aanleiding zijn om op het PSU-team te hulp te roepen dan zaken rond omgeving (stakeholders), doelstelling (is die helder?), verantwoordelijkheid (verdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en binnen het team), structuur/proces en middelen (te weinig menskracht/geld). Een reality check bij de collega's van het Projectenbureau - die natuurlijk veel beleidsprojecten langs zien komen - leidde tot wat bijstelling cq verbijzondering. Zo blijk afstemming met stafdiensten rond eindproduct soms een hick-up (in communicatie of planning), overmatige doe-cultuur maakt dat er weleens te weinig tijd wordt genomen voor reflectie, afstemming met de opdrachtgever is met enige regelmaat onvoldoende en wordt er te weinig rekening gehouden met en veranderende omgeving. Helemaal nieuw tov het lijstje van Tom was dat oud zeer tussen betrokken personen of organisatieonderdelen in de weg kan zitten. Tom heeft zijn zo bijgestelde inzichten op een praktische manier vertaald in een bijgestelde intakevragenlijst voor het PSU-team en een aantal noties voor de betrokkenen bij de Ontwikkelagenda Beleidskern. Knap werk!     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten