zondag 24 november 2019

OV en spoor blinken echt wel uit in duurzaamheid

Woensdag was ik dagvoorzitter op het symposium Duurzamer OV en Spoor: het volgende station. Er is ongetwijfeld discussie mogelijk over wat je allemaal mee moet rekenen als je het hebt over de CO2 uitstoot van OV en spoor, maar wat ze al wel berekend en bereikt hebben is absoluut indrukwekkend. De reductiepercentages (cumulatief 61% en 81%, zie figuur) die Rachel van Houwelingen (DGMo) presenteerde logen er niet om. Zo zie je maar hoe je via de concessies en met welwillende partijen de inkoopkracht van de overheid in kan zetten om grootse doelen te bereiken. Bij mijn opening kon ik nog even verwijzen naar het item van Lubach over de Great Travel Hack van Shell en dat met de trein van Londen naar Istanbul gaan zo'n 80% minder CO2 uitstoot geeft dan een mix van andere duurzame vervoermiddelen. Het was sowieso een hele interessante bijeenkomst maar hoogtepunt was toch wel het optreden van machinist Peter Hilhorst. Zoals collega Harry van de Pol (RWS-WVL) later treffend vaststelde zie je mensen die een rooster hebben normaal gesproken niet op dit soort bijeenkomsten, maar het was mooi dat de NS voor Peter een uitzondering kon maken. Hij vertelde vervuld van beroepseer  over de app Roltijd-advies die machinisten ondersteunt bij het vaststellen wanneer zij de trein uit kunnen laten rollen om tijdig en comfortabel (zonder hard bij te remmen) in het station aan te komen. Ooit door een collega in tabelvorm bedacht en nu dus in app vorm beschikbaar. In de eerste maand dat de e-learning tool beschikbaar kwam heeft maar liefst 75% van de machinisten aan de e-learning mee gedaan. En nu bespaart de NS dus miljoenen aan groene elektriciteit. Iets wat dan misschien niet helemaal in de sales pitch thuishoorde maar wat Peter als nog verklapte dat als je bij vertraging uitrolt in plaats van stil staat, passagiers minder lijken te klagen. Duidelijk voorbeeldje van een win-win situatie.







        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten