zondag 25 augustus 2019

Klantreis ‘Uit het vliegtuig, in de trein’

In de gedrag-o-logie wordt vaak gebruik gemaakt van zogenoemde klantreizen om belemmeringen voor gewenst duurzaam gedrag in beeld te brengen. Met dit jaar al een retour naar de USA op mijn persoonlijke CO2-balans had ik bedacht eens te oefenen met een treinreis naar Zuid-Frankrijk. Mij tot de reisdag beperkend bestond de reis uit lopen naar de bushalte, bus naar Den Haag Laan van NOI, intercity naar Rotterdam, Thalys naar Parijs Gare du Nord, metro naar Parijs Gare du Lyon, TGV naar Montpellier (gevolgd door huurauto ophalen en naar vakantiehuis). Die overstap in Parijs is vooraf op papier natuurlijk de grote belemmering en dat bleek ook echt zo te zijn. Niet zozeer het ritje met de metro (binnen het half uur te doen met maar 2 haltes en 8 minuten in de metro zelf) maar de stations (Gare du Lyon op de heen weg en du Nord op de terugweg) vormen de belemmering. De stations zijn namelijk niet ingericht op de grote aantallen overstappende reizigers. Er zijn veel te weinig zitplaatsen om met enig comfort een uur te wachten op de aansluitende trein. Desalniettemin was de ervaring zeker het herhalen waard. Het is ontspannen reizen, geen veiligheidschecks, geen bagagelimiet, in 8 uur van Den Haag Laan van NOI naar Montpellier, werkende WIFI, ruime stoelen. En de prijs....nu ja die viel mee én tegen; €217 voor een retour. Best te doen, maar wel meer dan het dubbele van een vliegticket (vanaf €80). Wat rekenwerk met ecopassenger (inclusief climat factor) maakt dan duidelijk dat een ton vermeden CO2 eq mij op deze manier €220 gekost heeft. Ruim 25x zoveel als de meeste CO2 compensatieprogramma’s rekenen, ruim 8x zoveel als een ETS allowance, maar dan  wel weer zo’n 10x minder dan via de Tesla-subsidie (volgens de Algemene Rekenkamer). Dan waag ik mij maar niet aan de wondere wereld van de Life Cycle Assessment-vergelijking tussen het vliegtuig en de trein. Ed Croonenberg doet dat wel en concludeert nuchter dat niet reizen toch echt de beste optie blijft; dan krijg je geld toe op vermeden CO2-emissies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten