vrijdag 23 januari 2015

Strategie: Mobiliteitsbeelden 2040 - genot, gemak en gewin als drivers voor mobiliteit

Donderdag meegedaan met sessie van DGB over mobiliteit in 2040. De collega's hadden een mooie bijeenkomst in elkaar gesmeed met inbreng van oa ( dwarsdenkende ) KIM, PBL, NS- collega's. Inzet van de sessie was om creatieve extreme mobiliteitsbeelden te bedenken. Dat hebben we dan ook gedaan rond 10 door KiM bedachte onzekerheden als bevolkingssamenstellingen Het Nieuwe Werken, Het Nieuwe Winkelen, Technologie en verplaatsingsgedrag en Nieuwe vormen van vervoer (onderscheid weg en spoor vervaagt). Het is de bedoeling om de opbrengsten van de sessie te gebruiken als bouwstenen voor een bijeenkomst in maart waarin toekomstscenario's gebouwd gaan worden. Dat kon beste nog eens een moeilijke opgave worden. Dat neemt niet weg dat het een goede bijeenkomst was die zeker aan het denken zette. Zo vond ik het denken vanuit gemak, genot en gewin als drivers voor mobiliteit een mooie rode draad bieden. Ook het idee om eens te denken vanuit waarschijnlijk niet veranderd, zoals de klassieke fiets, lijkt me goed. En uitdaging voor de next step lijkt me het verbinden van toekomstbeelden met investeringensbeslissingen; welke zijn toekomstbeeldrobuust en welke niet of minder? Wellicht ook geen gek idee om het denken in doelregulering ( zie blog over artikel Maarten Camps) als middel om de robuustheid en adaptiviteit van overheidshandelen te vergroten. marktontwikkelingen op technologie en wat we dan als overheid kunnen doen. Tenslotte nog een mooie PBL-overdenking.....Hoeveel mobiliteit willen we eigenlijk mogelijk maken als overheid? capaciteit creëert immers vraag, en minder aanleg, geeft minder groei. Tot zover!





1 opmerking: