woensdag 14 januari 2015

Kennis: Duurzame mobiliteit en de verrassing van de zuinige autobanden

Op uitnodiging van Arjen Kapteijns bij de lunchlezing over SER energieakkoord en duurzame mobiliteit geweest. Eerst introducerende presentaties van Arjen en Pieter Wouters, daarna een verrassende presentatie door Huib van Essen (CE Delft) over de effectiviteit van gedragsmaatregelen rond duurzame mobiliteit. Huib had eerder al goede bijdragen aan de Community of Knowledge voor het SKIA thema Duurzame Mobiliteit en was nu ook weer goed op dreef. Als je kijkt naar drie typen gedragsaspecten: (1) modal shift (= keuze voor ander vervoermiddel), (2) efficiënt voertuig gebruik en (3) beïnvloeding van de mobiliteitsbehoefte dan blijkt het CO2- reductiepotentieel van de tweede categorie het grootst. Het gaat dan bijvoorbeeld  om keuze voor zuinigere banden ( met stip op 1), eco-routing en Het Nieuwe Rijden. Had er zelf nooit bij stilgestaan dat de keuze van je banden een flinke impact zou hebben. De kracht zit h'm erin dat deze maatregel betrekking kan hebben op het gehele wagenpark en dat er vanuit de gebruiker ook niet veel weerstand op hoeft te zitten, het bespaart per slot van rekening brandstof. Je zou dit natuurlijk ook best via regelgeving kunnen organiseren maar dan moet dat wel via Brussel lopen, hetgeen het natuurlijk iets lastiger maakt. Overigens kon ik op internet terugvinden dat vanaf 1 oktober 2012 bandenlabels verplicht zijn. Net al bij koelkasten en bij huizen gaat het in categorieen van A (zeer zuinig) tot G (mijn huis). De zuinigste banden (A) dus die met de minste rolweerstand leiden tot 7,5 % minder brandstof gebruik dan G banden. Vanuit de gedachte dat je ook liever bij een goedkoop tankstation tankt, toch iets om eens over te na te denken als je APK aangeeft dat je nieuwe banden nodig hebt. Het rapport CO2 reductie door gedragsverandering in de verkeerssector is te downloaden van de CE- site.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten