zondag 10 april 2022

IPCC zet vraagbeïnvloeding prominent op de agenda

Heb me dit weekend maar eens gewaagd aan het nieuwe IPCC rapport van werkgroep III. Dat is best een klus omdat alleen de management samenvatting al 63 pagina's bedraagt en nogal moeilijk leesbaar is door de voetnotenstructuur en de wetenschappelijk verantwoorde duiding van de (on)zekerheid van de bevindingen. Desalniettemin zeer de moeite waard. Het geheel leest als een aanmoediging serieuzer met vraagbeïnvloeding aan de slag te gaan. Puntsgewijs wat opvallende zaken:

  • De term behaviour  (en varianten daarop) komt 11 keer voor in de samenvatting en 724 keer in het hoofddocument. 
  • Zoals gezegd veel aandacht voor de impact van vraagbeïnvloeding mobiliteit ( C8 en C10);
  • De auteurs maken daarbij een voor ons misschien wat ongebruikelijke opdeling in sociaal-culturele factoren (oa thuiswerken, telewerken en shift naar lopen en fietsen),  gebruik van infrastructuur (oa OV, deelmobiliteit, ruimtelijke ordening (compacte stad)) en adoptie van end-use technologie  (oa e-auto en efficientere voertuigen);
  • Voor mobiliteit zijn de kosten van CO2 reductie per ton vermeden emissies een stuk lager dan voor de andere domeinen (Fig SPM7);
  • Minder en schonere mobiliteit levert veel synergie met het behalen van de Sustainable Development Goals en laat van alle domeinen de minste trade-offs zien. Biofuels botsen mogelijk met o.a. voedselvoorziening en milieukwaliteit van land en water (Fig SPM8);  
  • Barrières voor doelbereik zitten niet in de laatste plaats in institutionele en sociaal-culturele factoren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten