zondag 22 augustus 2021

Klimaatmaatregelen - ongelijkheid en effectiviteit van prijsprikkels

Dit weekend twee interessante stukken in NRC over klimaatmaatregelen en ongelijkheid. In het eerste artikel wordt verwezen naar een TNO rapport over energiearmoede. Auteur Straver geeft aan dat hogere gasprijzen als prijsprikkel voor gedragsverandering niet zo effectief zijn. Voor mensen die genoeg geld hebben maakt een prijsverhoging niet uit en mensen die weinig geld hebben, hebben niet de middelen om te veranderen. Dat lijkt me in het geval van gasprijzen een sterk punt. Voor bijvoorbeeld een vliegtax zou dat anders kunnen liggen, omdat je voor niet-vliegen je huis niet hoeft te isoleren of een warmtepomp hoeft aan te schaffen. Naar vliegen wordt in het tweede artikel van Ben Tiggelaar kort naar verwezen. De 1% zogenoemde polluters elite schijnt verantwoordelijk te zijn voor 50% van de uitstoot in de burgerluchtvaart (The Cambridge Sustainability Commission on Scaling Behaviour Change). Voor Nederland heeft KiM berekend dat 8% van de Nederlanders 40% van de vliegreizen maakt en dat dat met name de wat meer welgestelde Nederlanders zijn. Ook in dit geval zou je kunnen verwachten (of zeker weten) dat een vlakke vliegtax van minder dan 10 euro geen tot nauwelijks effect oplevert. Vandaar dat ze in de UK zijn gaan nadenken over Frequent Flyer Levy een oplopende tax met iedere vlucht die iemand in een jaar maakt. Uit in 2018 uitgevoerde enquête blijkt dat 37% van de respondenten de Frequent Flyer Levy de beste vraag beïnvloedende maatregel vinden (versus 18% accijns op kerosine, 16% beperking aantal vluchten, 12% BTW op tickets). In een uitgebreide modelstudie concluderen de auteurs dat de rijkere medemensen flink minder gaan vliegen van Frequent Flyer Levy en dat  mensen die maar één vlucht per jaar of minder maken dit wel kunnen en blijven doen. Het is natuurlijk een modelstudie en ik weet niet in hoeverre de prijselasticiteit vooraf voldoende betrouwbaar is te voorspellen, maar het lijkt toch zeker de moeite van het doordenken waard. Ook kan je natuurlijk vinden dat je huis verwarmen wat lager in Maslov's pyramide terugkomt dan het maken van een vliegreis.  Dat laat ik even aan de lezer. Als je overigens zeker wil weten dat je maatregel werkt zou je met dalende CO2 plafonds moeten werken of de capaciteit van luchthavens moeten begrenzen. Die laatste optie wordt ook doorgerekend in het rapport, maar lijkt ook weer z'n nadelen te hebben.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten