vrijdag 22 juli 2016
Gelezen: Kennisabsorptie volgens AWTI
De Adviesraad voor Wetenschap Technologie en Innovatie heeft in opdracht van EZ en OCW een rapport geschreven over kennisabsorptievermogen van NL kennisinstituten en bedrijven. Zeer de moeite waard om te lezen tot en met de analysehoofdstukken achterin het rapport aan toe. Kennisabsorptie gaat over het identificeren, het zich eigen maken en benutten van relevante (tacit) kennis. De AWTI vindt dat de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van het kennisabsorptievermogen primair bij kennisinstituten en bedrijven zelf ligt. De overheid heeft daarbij wél - daar komt die weer - systeemverantwoordelijkheid. Het gaat daarbij vooral om faciliterende taken. Denk daarbij aan onderwijs (doen we vrij goed), vestigingsklimaat voor toponderzoekers (dat kan een stuk beter) en financiering van TO2 instituten als brug tussen kennisinstituten en bedrijven (krijgen steeds minder geld). Hoewel aangehaald wordt dat Nederlanders volgens LinkedIn de beste netwerkend ter wereld zijn, wordt juist het belang van echte samenwerking benadrukt. Dat wil zeggen samenwerking op basis van fysieke nabijheid, betrokkenheid, echt bij elkaar komen en samen ergens aan werken en het opbouwen van persoonlijke, langdurige contacten. Onbedoeld faciliteert het topsectorenbeleid dit juist weer minder dan met de good old FES-gelden. In de topsectorenfinanciering mogen bedrijven nauwelijks in kind (met gewerkte uren) bijdragen. Wat mij betreft een goede gedachte, maar medewerkers van bedrijven komen daardoor minder bij kennisinstituten over de vloer om ter plekke met wetenschappers samen te werken en zo in kind uren te maken. De AWTI adviseert daarom om de commissie die het geld verdeelt voor de grote onderzoeksfaciliteiten, op te dragen om bij de keuze voor te financieren faciliteiten extra gewicht toe te kennen aan die faciliteiten waarin bedrijven en kennisinstituten actief samenwerken. Een ander advies dat wellicht een plekje kan krijgen in de stresstest rondom kennisinfrastructuur die IenM KIS samen met Rathenau wil uitvoeren, is het idee om bij studies expliciet responsief op kennisabsorptievermogen te gaan letten. Tenslotte is het goed te weten dat het met het onderijs in NL voorlopig wel goed zit, al zou er meer aandacht moeten zijn voor het bijbrengen van de zogenoemde 21d century skills zoals daar zijn sterk analytisch vermogen, probleemoplossende capaciteiten, creativiteit, en conceptueel, strategisch, maar ook praktijkgericht denken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten