Van de week werd het 'van buiten naar binnen'-werken ons bij IenW wel heel makkelijk gemaakt zo met de mensen van 'buiten' voor de voordeur. En dat dan ook nog eens met van die bondig geformuleerde beleidswensen. De mensen van Scientist Rebellion (zie link) waren klip en klaar; ze willen dat veelvliegers worden belast en dat privé-vliegtuigen worden verboden. Die veelvliegers aanpakken zou afhankelijk van de politieke wensen bijvoorbeeld kunnen met een hoge vlakke taks of met een progressieve vliegtaks waar we als BIT al eerder onderzoek aan gedaan hebben. Onze tussenconclusie was toen: de progressieve vliegtaks leidt potentieel tot betere economische resultaten (de meeste CO2-reductie per als taks opgehaalde euro) en een hogere gepercipieerde eerlijkheid. Echter de praktische uitvoerbaarheid is nog wel een dingetje. Hoewel student Yari wel met een mogelijk uitvoerbare oplossing kwam. Het verbieden van privé-vliegtuigen hebben we niet onderzocht maar scoort vast ook heel goed op gepercipieerde eerlijkheid (zie ook de klimaatraadpleging, link). De 63 rijkste Fransen stoten net zoveel uit als de helft van alle andere Fransen (link) en dat het draagvlak voor klimaatbeleid geen goed. Oxfam en Greenpeace kijken daarbij overigens ook naar de uitstoot van hun beleggingen en niet hun louter hun privé-uitstoot waar ik eerder over schreef (link). De rijkste Europeaan Bernard Arnault (van Louis Vuitton) heeft zijn privé-vliegtuig inmiddels verkocht omdat zijn vlieggedrag nogal onder de loep lag. Nu vliegt hij triomfantelijk rond in gecharterde vliegtuigen. Dat is dan ook weer zo iets.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten