Eerder was ik al lovend over het Rotterdams Verkeersplan 2030. Het was dan ook een mooi toeval dat het verrassingsprogramma van de teamdag van de Unit Strategie in Rotterdam bij de betrokkenen op bezoek gingen. Naast veel info over OV ging het toen ook even over de deelname van Rotterdam aan Park[ing] Day http://parkingday.org/ een mooi initiatief waarbij parkeerplaatsen voor een dag worden omgebouwd tot bijvoorbeeld een parkje. In Utrecht pakken ze dit nog wat langduriger aan door in de zomer straten om te bouwen tot leefstraat hetgeen goed bijdraagt aan sociale cohesie https://tinyurl.com/yb2bbqzo In ieder geval is het idee dat die auto nogal in de weg kan staan en dat de openbare ruimte veel te kostbaar is om maar steeds meer ruimte aan parkeerplaatsen op te offeren. Mooi om te zien dat dit in grote steden over verschillende politieke kleuren heen onderkent wordt. In Amsterdam moeten de auto's ondergronds https://tinyurl.com/y9o6tyw2, en in Rotterdam minder parkeerplaatsen voor auto's in het centrum https://tinyurl.com/y7y32f29. In Den Haag willen ze naar lagere parkeernormen bij OV-locaties. https://tinyurl.com/y8ra4778 Een probleem is overigens dat het ondergronds bouwen van parkeerplaatsen een dure grap is die slecht combineert met bouwen voor lagere inkomens. Veel van die parkeergarages onder bouwprojecten blijven leeg omdat bewoners liever goedkoop op straat parkeren (of geen auto hebben). De Provincie Zuid-Holland heeft hier naming &shamend een website aan gewijd. https://tinyurl.com/yarchjzw. De parkeergarage onder De Kroon bijvoorbeeld (150 meter van ons kantoor) bevat 75 plaatsen voor 125 sociale huurwoningen. Daarvan worden volgens de site 3 plaatsen verhuurd aan bewoners en de rest aan ambtenaren van de Ministeries, die - zo stelt de site - zo hun eigen mobiliteitsbeleid omzeilen. Het onderzoek van de Provincie is uitgevoerd in het kader van het BO MIRT-onderzoek ’Stimuleren Stedelijk Bouwen’. Hoe dan ook we zijn voorlopig nog niet af van parkeerissues. In Amsterdam neemt het percentage autobezitter in de stad de afgelopen jaar welliswaar af (van 29% naar 27%) maar de groei van het aantal Amsterdammers (ook die met auto) gaat sneller dan de daling in autobezit bij kan benen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten