zondag 18 augustus 2024

Twee keer brede welvaart (1) Botsing tussen rechtmatige en integrale financiëlestromen zit volwassenheid in de weg

Tegelijkertijd met het RLI rapport verscheen het in opdracht van IenW en Next Generation Infrastructures geschreven rapport Brede Welvaart in het infrastructuur domein. Dat duikt de praktijk in en is ook heerlijk openhartig geschreven. Ik deel graag weer wat citaten.   

"Sturen op brede welvaart vereist een fundamentele verschuiving van de manier waarop organisaties denken en handelen, met een focus op integrale afwegingen en langetermijneffecten." Dit citaat sluit ook prachtig aan bij de bestaansreden van mijn eigen directe ASA, maar dat terzijde.

"Stel dat uitvoerders, bestuurders en politici een volledig beeld van welvaartseffecten hebben en daardoor betekenisvolle afwegingen kunnen maken. Zullen zij dan sturen op brede welvaart en ervaart de maatschappij deze welvaart? Zal een advies waarin duidelijk is onderbouwd wat de impact is op verschillende kapitalen over een periode van vijftig jaar tot andere keuzes leiden?" Deze vraag lijkt me zeer relevant en zie je maar zelden gesteld worden. 

"En hoewel sommige missies, zoals ‘werkt aan een mooier Nederland’ (Infrastructuur en Waterstaat) ruimte bieden voor sturen op brede welvaart, wordt in de praktijk de eigen rol vaak smaller omschreven, zoals ‘bereikbaarheid creëren’" De auteurs ontzien de opdrachtgever niet. 

"De sterk gevoelde noodzaak tot doelmatige overheidsuitgaven en verantwoording kan paradoxaal juist leiden tot inefficiënte of ineffectieve oplossingen, waarbij een integrale aanpak bewust wordt vermeden omdat dit als een te bureaucratisch obstakel wordt beschouwd."en "Doelmatigheid staat soms op gespannen voet met het streven naar een zo groot mogelijke impact op de brede welvaart." Hier werd in tijden van de Energieke Samenleving  ook al tegen aan gelopen en ook een NSOB rapport hier over biedt niet echt soelaas (zie link). Blijft problematisch dus.   

"Opvallend is wat er gebeurt op het gebied van leiderschap: management en directieleden stellen zich bij de overheid vaak passief en afhankelijk van de politiek op. Zo wordt er in dagelijkse praktijk een andere koers gevaren dan op basis van de visie of missie wordt gesuggereerd." Tja dit raakt natuurlijk ook aan het politieke primaat.  Het is daarbij aan de balancerende ambtenaar enerzijds aan loyale tegenspraak te doen,  klare taal te schrijven en openheid te betrachten in beslisnota's en weg te blijven van zelfcensuur, maar anderzijds niet op de stoel van de politiek te gaan zitten en te vervallen in activsme.     

Hoe dan ook...nog wat stapjes te maken op weg naar volwassenheid in toepassing van brede welvaart.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten