zondag 12 mei 2024

De Leesjutter 2: Blogs van buiten

Zat ik zo wat weg te dromen in het printerhok, zie ik daar ineens een flinke stapel liggen van de uitgave Blogs van buiten. Stakeholders en relaties aan het woord. Mooi initiatief van de collega’s van de Directie Communicatie. Het boekje dateert al weer uit 2019 maar ik kon me sommige blogs die eerder op ons veelgeprezen intranet (die goede oude tijd) stonden, nog goed herinneren. Nu dus gebundeld bij elkaar. Ik haal er even een serie indrukken en citaten uit:

  • Jan Paul van Soest maakte zich in 2019 druk om het verdwijnen van de M uit toen nog IenM. Zijn stelling: Net zoals er één departement is dat de geldstromen en de budgetten bewaakt, het Ministerie van Financiën, kan er één departement zijn dat de fysisch, chemische en biologische drukfactoren en hun invloed op de kwaliteit van mens, plant dier en ecosysteem bewaakt. Klinkt als een mooie inleidende zin voor het NMP. 
  • Carlo van de Weijer zegt ook in deze uitgave weer een hoop verstandige dingen (zie ook link). "Het grootste probleem in 2029 (10 jaar na verschijnen van de uitgave) waar ik zo snel nog geen oplossing voor zie is de groei van het vliegverkeer.""Hogesnelheidslijnen door Europa zouden met miljardeninvesteringen hoogstens de groei van één jaar vliegen kunnen vervangen." "De file als ultieme wapen tegen de file. We moeten ook de schade van files anders gaan berekenen. Voor virjetijdsreizigers en zelfs voor woon-werkverkeer moeten we de files gaan bezien als een planbaar en vrijwillig ondergaan fenomeen. De prijs van een voertuigverliesuur voor niet-beroepsvervoer moet dan ook terug naar nul euro (zie ook blog over beleidsneutraal link
  • Saskia Kluit (toen directeur van de Fietsersbond) kijkt naar de opkomt van de e-bike en ziet deze als een oplossing voor velen; zeer geschikt om de economische prestaties van  het OV te verbeteren, parkeerproblemen van werkgevers op te lossen (meer dan 60% van de werknemers werkt op fietsafstand van het werk) en het bedrijfsmodel van de fietsindustrie positief op zijn kop te zetten. Zij vraagt zich af: "Wat zou er kunnen gebeuren als fietsen met miljarden (fiscaal) gestimuleerd wordt, zoals met elektrisch rijden is gebeurd?"
  • Tenslotte was Frits van Bruggen (voormalig hoofddirecteur ANWB) voor een vliegtaks per vlucht (één bedrag voor het hele vliegtuig en niet per ticket per passagier). Hij ziet als voordelen dat je zo eenvoudig kan diferentieren tussen vervuilende en minder vervuilende vliegtuigen, je belast zo automatisch ook de transferpassagiers, je beperkt je niet tot Nederlanders en je stimuleert vliegmaatschappijen de bezettingsgraad op te hogen En dat in combinatie met een terugsluis. Ik was deze variant nog niet tegen gekomen. De punten voor originaliteit zijn daarmee voor Frits. Hoewel het hier wel wat ontbreekt aan voelbare betaalpijn bij de passagier omdat de extra kosten niet herkenbaar in de ticketprijs terugkomen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten