zondag 5 maart 2023

Geert Kloppenbrug schrijft een prachtig boekje over mobiliteit

Onlangs hadden we bij IenW een delegatie van de Gemeente Amsterdam op bezoek om door te praten over mobiliteit en gedrag en om de beide mobiliteitsvisies in wording eens naast elkaar te leggen. Was een prachtig samenzijn. Voor de liefhebbers heb ik een beeldend verslag beschikbaar. Een mooi transitiegedachte van Amsterdam was "van voorspellen (op basis van verkeerskundige modellen)" naar "vóórstellen (van een wenselijke toekomst)" om zo de verwachtte groei van het autopark (in aantal en grootte van de auto's ) niet als een onbeïnvloedbaar natuurverschijnsel te hoeven blijven beschouwen. Het nieuwe boekje van Geert Kloppenbrug zie ik als een prachtige oefening in dit vóórstellen. In de Gulden Snelweg (hier te downloaden) schetst hij verhalend met co-auteur Marc Buiter een aanlokkelijke toekomst onder het mom van 'laten we wel zijn met minder voertuigen' met daarbij een grote rol voor publiek vervoer. Publiek vervoer dat niet alleen bestaat uit treinen en bussen maar ook uit goed gevulde minivans, deelauto's kleine elektrische voertuigen, bestelauto's en vrachtwagens. Jan van Selm van het samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten spreekt in zijn nawoord over een op het oog haalbaar transitiepad en een onweerstaanbaar aantrekkelijk toekomstbeeld.  Je zou willen dat we dit zelf bedacht hadden. Maar niet getreurd we kunnen het wel zelf uitvoeren. Geert ziet een grote rol voor RWS als opdrachtgever van de in het boekje beschreven snelwegcentrale.    


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten