Hoewel Professioneel reflecteren bij de laatste Pinguïn Fred-bijeenkomst de meeste stemmen kreeg bij de boekselectie, is het boek niet echt een voltreffer te noemen. De titel maakt nieuwsgierig, maar de uitwerking in het boek is uitermate droog te noemen. Het leest als een handleiding (is het denk ik ook :-)) met veel aandacht voor taligheid. Zo wordt ontzettend belangrijk gedaan over het onderscheid tussen evalueren en reflecteren en tussen snappen en denken. Maar of je hier als lezer nu echt mee geholpen wordt...?. Op driekwart van het boek komt de aap wat uit de mouw: het boek is geschreven door leerbegeleiders die andere leerbegeleiders (supervisoren) trainen. Ik blijk dus helemaal niet tot de doelgroep te behoren. Nu ja toch maar even bezien of er nog iets instantaan bruikbaars instaat. Even over dat reflecteren en evalueren; in het eerste geval gaat het om de vraag: "Wat deed ik precies?", in het tweede geval om de vraag: "Deed ik het goed?". En wat ik ook wel aardig vond was de typologie van reflecties die je toe kunt assen op een werkbaar aangrijpingspunt (het ervaringsmoment) namelijk: (1) contextreflectie: focus op de situatie en invloeden vanuit de omgeving: (2) handelingsreflectie: focus op kwaliteit van het eigen professioneel handelen: (3) persoonsreflectie: focus op onderzoek naar de waarden, normen, vakopvattingen en belangen; en (4) pre-flectie: focus op verbetersuggesties en voornemens; (5) leerreflectie: focus op leervermogen, de wijze van leren van een ervaring. Benieuwd te horen hoe de andere lezers op het boek reflecteren tijdens de Pinguïn Fred-sessie van dinsdag a.s.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten