Tijdens de BIT-teamdag deze week hebben we bijgestaan door twee facilitatoren van gedragsbureau Dijksterhuis en Van Baaren ons eens goed op het carpoolen gestort. Ons aller Koos had zich een aantal dagen thuis opgesloten (als Rijnstraat-hater was dit overigens geen grote opoffering voor hem:-) om een gedragsanalyse rond carpoolen te doen. Ondergedompeld in panelonderzoeken, vakliteratuur en een nog steeds bruikbare evaluatie van eerder carpoolbeleid wist hij haarfijn de relevante gedragsfactoren boven water te krijgen. Hulde dus! (zie ook link en link )Vervolgens was het voor de andere BITters een relatieve peulenschil om rond oa 'verlies privacy', 'de gedoe-factor' , 'salience' (de (on)bekendheid met het fenomeen carpoolen), 'financiële voordelen' en 'self efficacy' (vertrouwen in eigen kunnen) gedragstechnieken te selecteren en gedragsinterventies te bedenken. Bemoedigend bij dit alles is overigens dat in ieder geval in Vlaanderen het carpoolen - klaarblijkelijk zonder extra beleid - flink aan het groeien is. Als verklaring noemen panelleden 'gezelligheid" en "financieel voordeel" het vaakst. Overigens gaat één van onze studenten vanaf februari aan de slag met carpoolinterventies. Als geschiedkundige heeft Koos ook deze (zie foto) uit de oude doos gehaald. Het moet weinig moeite kosten een andere, wat meer contemporaine wereldleider op de bijrijdersstoel te laten plaatsnemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten