Al eerder schreef ik over het advies van onze eigen Nederlandse gedragsexperts over het ontwerp-beleidsprogramma klimaat (ze link) . Maar natuurlijk wordt niet alleen in Nederland nagedacht over de betekenis van het laatste IPPC-rapport en de boodschap daarin dat tot wel 72% van de CO2 eq-emissies van het consumptiegedrag van huishoudens afkomt. The Cambridge Sustainability Commission gaat hier uitgebreid op in met een dik rapport maar ook met een korte policy briefing (zie link) die ik dankzij Onno onder ogen kreeg (Dank!). Een paar mooie inzichten van de auteurs som ik op:
- Individuele gedragsverandering levert niet alleen een rechtstreekse bijdrage aan emissiereductie, maar moedigt overheden en bedrijven ook aan, meer aan ambitieus klimaatbeleid te doen. In dat licht is het ook van belang gedragsverandering breder op te vatten dan alleen kleinschalige veranderingen in consumentengedrag, maar ook de kijken naar de burger als politiek geƫngageerd of als activist;
- Meer aandacht is nodig voor de sociale en culturele drivers van overconsumptie. Overheden moeten aldus de auteurs de keuzearchitectuur rond niet-duurzame consumptie aanpakken. Denk bijvoorbeeld aan het verbieden van producten of reclame. Toen ik dit weekend in NRC weer eens een verheerlijking las van een veel te zware en overgedimensioneerde elektrische SUV was ik het hier overigens erg mee eens.
- Democratieƫn hebben een onderhoudsbeurt nodig opdat macht verschuift van bestaande fossiele en corporate belangen naar het algemene belang (hierover ook een mooi stuk in Binnenlands Bestuur, zie link)
- Zorgt dat je je innovatiebeleid beleid diep in plaats van oppervlakkig door laat werken. Dus niet alleen een nieuwe duurzame oplossing in de mix brengen, maar ook niet-duurzame praktijken actief afbouwen. Denk aan de X-curve van Loorbach. Soort van handen en voeten geven aan bruine krimp om groene groei impactvoller te maken en sneller door te laten werken in emissiereductie.
- Veel aandacht nodig voor de inzet van intermediairs als makelaars, tuincentra-medewerkers en autoverkopers met waar nodig bijgestelde beloningssystemen.
- Focus op hotspots in gedragingen (vliegen, auto, vlees, huisvesting) en doelgroepen (de polluters elite, euh...wij dus).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten