zondag 28 februari 2021

Pinguïn Fred leest Ladders tegen wolken

Dinsdag is de volgende bijeenkomst van Pinguïn Fred en deze keer bespreken we het innovatie-boek Ladders tegen wolken. Co-auteur en RWS collega Dirk-Jan de Brujin zal ook van de partij zijn. Het is zoals gezegd een innovatie-boek en gaat over de praktische stappen die je moet doorlopen systeeminnovatie tot een succesvol einde te brengen. Het bijzondere is, is dat de voorbeelden allemaal uit de praktijk van IenW komen, hetgeen voor IenW-lezers de grote plus van de herkenbaarheid biedt. Het gaat met name om innovaties uit de wereld van de smart mobility. Voor lezers buiten IenW kan ik me voorstellen dat dit wat verder van hun bed aanvoelt. En eerlijk is eerlijk zelf loop ik ook niet echt over van overtuiging waar het de maatschappelijke doelen en meerwaarde van een aantal van deze innovaties betreft. De meerwaarde voor de sector zie ik zeker, maar de noodzaak tot ingrijpen vanuit de overheid (zeg maar vraag 5 uit het Integraal Afwegingskader) is bij de voorbeelden voor mij op voorhand niet altijd evident. Daarbij maak ik overigens graag een uitzondering voor het voorbeeld MONO-zakelijk (niet bellen en appen achter het stuur van de bedrijfswagen/vrachtauto) al kan je je daar weer kniesorend afvragen of dit nu wel echt een systeeminnovatie betreft  Echter....het goede nieuws is, dit alles doet absoluut niets af aan de kwaliteit van het boek, want die is dik in orde. Het is echt indrukwekkend hoe de drie schrijvers, tegelijkertijd ook de kwartiermakers van de beschreven innovaties, de boel in beweging weten te krijgen en te houden. Zo heb ik - mijn eigen beperkingen onder ogen ziend - veel bewondering voor met name het doorzettingsvermogen van deze helden. Het stappen plan met daarin oa aandacht voor het bouwen van een value case (ipv business case), focus houden en het elegant buiten de deur houden van meekijkers (ipv meedoeners) smaakt dan ook naar meer. En het mooie is ook dat bij het lezen van de stappen mijn hoofd begint te ratelen bij oppoppende ideeën rond systeeminnovaties waarbij ikzelf  meer overtuigd raak van de maatschappelijke doelen en meerwaarde. Wat zou er bijvoorbeeld voor moois gebeuren als de auteurs hun kennis en ervaring zouden mogen/kunne/willen wijden aan de Voedelvisie 2050 (of check deze podcast).  Schitterend en Rocke'fella'-prijswinnend plan uit Wageningen, dat prachtig gebruik maakt van het model van de donuteconomie, veel partijen koppelt, maar desondanks (of misschien juist wel daarom) geholpen zou zijn met wat systematische systeeminnovatie. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten