zaterdag 6 september 2014

Kennis: Event kunststofketenakkoord tijdens de Wereldhavendagen

Terwijl op hetzelfde moment de KennisCommunity groepsFacilitatie (KCF) een sessie had over het faciliteren van 'out of control' in de veranderende overheidspraktijk, was ik zelf ook een 'out of control' bijeenkomst aan het faciliteren. Ik geloof niet dat ik ooit zoveel heb moeten improviseren tijdens een sessie. De ingrediënten voor chaos waren dan ook alom aanwezig: sprekers die niet kwamen, sprekers die te laat kwamen, sprekers die niet wilden spreken (een primeur)  sprekers die niet op wilden houden met spreken (geen primeur),  sprekers met dia's die zonder dia's kwamen, sprekers zonder dia's die met dia's kwamen, sprekers die Engels gingen praten terwijl ze dat beter niet hadden kunnen doen enz. enz. Gek  genoeg leken de deelnemers zich uitstekend te vermaken en was men na toch een soort van dik tevreden met de dag. Dat neemt niet weg dat ik zelf na afloop totaal uitgevloerd was. Hoe dan ook- zeker in retrospectief- moet ik ook wel toegeven dat het een grotendeels geslaagde bijeenkomst was. In het ochtend deel was er een heldenrol weggelegd voor de collega's van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Die waren met iets van 15 collega's op komen dagen om na een korte introductie over financieringsinstrumenten deelnemers actief in de kunststofketen van advies te voorzien voor het financieren van hun innovaties. Zowel aan de levendige conversaties aan de statafels waar de adviseurs zich opgesteld hadden, als aan de geluiden tijdens de terugmelding valt af te leiden dat dit echt goed gegaan is. In het middagdeel werd de Braziliaanse delegatie die case 'Hoe maakt NL de baai van Rio schoon op tijd voor de Olympische spelen? ' in de watten gelegd met advies en pitches van NL partijen. Jammer daar bij was dat de lobbyist die mee organiseerde er maar zeer beperkt in geslaagd was private financiers te interesseren voor het event. Het interview met drie rijksdirecteuren waaronder Koen de Snoo vond ik voorafgaand aan de dag nou niet bepaald het meest enerverende onderdeel. Daar had ik mij in vergist want dat kwam juist heel goed uit de verf. Nou scheelt het ook dat ik tegen die tijd ook echt wel toe was aan een onderdeel dat wel volgens planning zou gaan verlopen. Koen was zeer goed op dreef en wist overtuigend te brengen dat IenM en EZ echt werk maken van het aan de orde stellen in Brussel van innovatiebeperkende Europese regelgeving op het gebied van afval. Mooi toeval was dat de deelnemende directeur van Buitenlandse Zaken tot twee maanden geleden ambassadeur in Brazilië was. En tenslotte natuurlijk mooi dat ik nu de verschillende inmiddels werkelijkheid geworden innovaties om plastics uit zee te verwijderen in de haven zag drijven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten