Omdat ik in januari de afsluiting ga verzorgen van een symposium over mobliteitsarmoede, kwam dit webinar van het Nationaal Klimaatplatform als geroepen (zie terugkijklink). Aanleiding was de publicatie van een NIBUD-rapport (zie link) dat in opdracht van de Mobiliteitsalliantie is geschreven. Best een goed idee om dit aan het NIBUD te vragen, want daar zijn ze thuis in het rekenen aan moeilijk te operationaliseren begrippen als 'betaabaarheid'. Voor twee mobiliteitspaketten is de betaalbaarheid doorgerekend voor inkomensgroepen zoals één /twee verdieners met/zonder twee of drie kinderen, minimum, modaal en anderhalf keer modaal. Het eerste mobiliteitspakket is het minimale pakket van 50-60 km per maand voor doktersbezoek, familiebezoek en essentiele boodschappen. Dat zou - zo berekende NIBUD - voor alle bestudeerde inkomensgroepen en gezinssamenstellingen betaalbaar moeten zijn mits betrokkenen 'goed met geld omgaan', alle inkomensondersteuning aanvragen waar ze recht op hebben (tja dat blijk vaak niet op te gaan, zie blog) en weinig onvermijdbare persoonlijke uitgaven hebben (leningen, kosten ivm chronische ziekten enz). Het tweede pakket is een gemiddeld vervoerspakket inclusief een vakantie naar Frankrijk/Duitsland en wat meer km's voor het woon-werkverkeer. Dat gemiddelde pakket blijkt niet betaalbaar voor paren met of zonder kinderen met minimum en modale inkomens. Nu maakt de wijze van berekenen waarbij de mobiliteitsbehoefte toeneemt met inkomen het statistisch moeilijk te vermijden dat een deel van de mensen het gemiddelde niet kan betalen. Dat hoeft het probleem overigens niet per se minder te maken. Hoe dan ook een mooi webinar waar bij nog een paar dingen opvielen:
- De Mobiliteitsalliantie zet in op (1) goede prijsinfo; (2) reiskostenvergoedingen; (3) nabijheid creeëren;
- De spreker vanuit de NS maakte er geen geheim van dat het haar met name ging om het buiten de spits gevuld krijgen van de treinen. Dat is niet per se hetzelfde als doelgericht sturen op het reduceren van mobiliteitsarmoede;
- Voor de minima is de auto nauwelijks een oplossing. Maar 12% heeft er één.
- De combinatie OV en fiets blijft goedkoper dan de combinatie auto en fiets;
- 20-25% van de NL werknemers krijgt geen (gedeeltelijke) reiskostenvergoeding;
- Het woord carpoolen is niet gevallen;
- Alleen bij de slotvraag ging het even over de relatie tussen mobiliteitsarmoede en klimaat;
- De gemeente Utrecht heeft 1000 fietsen beschikbaar gesteld à 30 euro.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten