zondag 7 januari 2024

Early Warning - Sterke toename voetgangersdoden in de VS

Terwijl het in NL niet goed gaat met het aantal fietsdoden in het verkeer, gaat het in de VS - bij gebrek aan fietsers - helemaal niet goed met de voetganger. Van een podcast van de NY Times (hoor link) heb ik geleerd dat er vanaf 2009 een sterke toename is in het aantal voetgangersdoden in het verkeer. Jounalisten van de NYTimes probeerden het één en ander uit te pluizen rond dit unieke fenomeen (in andere landen gaat het vaak juist steeds wat beter met de voetganger). Zij vinden de volgende verklaringen voor het stijgende aantal voetgangerdoden:

Demografie en infra:

  • In de VS in een sprake van een trek naar het zuiden. Florida en Texas worden steeds populairder. De steden aldaar zijn - itt de oude noordelijke steden - groot geworden in een tijd dat de auto al dominant was. Er is daar dan ook nauwelijks sprake van veilige (voetganger)infrastructuur en OV;
  • Er is een enorme toename in het daklozen dat zich dicht bij drukke wegen ophoudt. In Los Angeles bestaat 30% van de toename in voetgangersdoden uit dakloze mensen.  
  • Arme Amerikanen trekken vanuit de binnenstad naar buitenwijken. Zij gaan vaak te voet naar het werk met alle risico's van dien. 

Auto en de automobilist:

  • 2009 als omslagjaar valt samen met de opkomst van de smartphone. Dat is niet uniek voor Amerika. Wat wel uniek is, is dat zo'n 99% van de Amerikanen in een automaat rijdt. Dat geeft je automobilist de kans om ook in een stedelijk gebied een handvrij te hebben om ongelimiteerd met je telefoon te klooien. 
  • Amerika was ruim voor 2009 al behoorlijk ver-suv-ificeerd maar het marktaandeel is wel verder gegroeid. Met een SUV raak je voetgangers op een meer lethale hoogte dat met een sedan. De journalisten geven overigens wel aan dat sedans een flink aandeel van de voetgangersdoden voor hun rekening nemen.
De demografische en infra-verkalringen gaan -denk ik zo- voor Nederland geen rol van betekenis spelen. Het toenemende markaandeel van de SUV en van de automaat (denk aan de e-auto) zou in Nederland zo maar ook tot een toename in het aantal voetgangersdoden kunnen gaan leiden. Nog maar even door gaan met de MONO-campagne denk ik dan. En de autoindustrie onder druk zetten kleine e-auto's te blijven produceren (hoor ook podcast over hoe de e-SUV de milieuwinst opslurpt link





    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten