zondag 2 december 2018

Kennis: missie-gedreven innovatie op basis van aangrijpingspunten

Zoals vorige week al aangekondigd hadden we deze week de derde en laatse SKIA-sessie ten behoeve van de SKIA DGLM/DGMo. Als special guest was Richard Smokers (TNO) van de partij  om te vertellen over de missie-gedreven innovatie gericht op duurzame mobiliteit. Het was niet voor niets dat ik Richard met hulp van collega Geert last minute had geboekt. De uitgewerkte missie voor duurzame mobiliteit zit namelijk vernuftig in elkaar. Alle mogelijke groene mobiliteitsinnovaties op één hoop dat wordt een mer a boire. Slim dus van Richard en andere betrokken om het geheel in overzichtelijke en samenhangende blokjes op te knippen door verschillende aangrijpingspunten voor innovatie te identificeren. De dia's  hieronder laat dat mooi zien in formulevorm voor logsitiek & transport en voor personenvervoer. Het relatieve belang van de parameters cq aangrijpingspunten in deze formule kan verschuiven. Ook de tijdschalen waarop innovaties haalbaar lijken maken dat je op het ene moment de focus op het ene aangrijpingspunt legt in afwachting van succes op het andere aangrijpingspunt. Zo zijn voor personenvervoer in afwachting van grote uitroldoorbraken met electriciteit en/of waterstof, voor de korte termijn low tech gedrag-oplossingen gericht op het beinvloeding van de bezettingsgraad, reisafstanden het antal reizen gewoon erg nodig om om over tien jaar nog enige CO2-emissieruimte over te hebben. Voor andere missies met een minder eenduidig einddoel dan de reductie van CO2-equivalenten is deze aanpak wellicht iets lastiger. Echter ook zonder formule lijkt de aangrijpingspunten-aanpak mij uitermate navolgingswaardig.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten