vrijdag 11 maart 2016

Kennis: Hoe een Horizon 2020 project écht voor eindgebruikers te laten werken

KNMI-collega Bart van den Hurk heeft op bewonderingswaardige wijze zijn IMPREX project over future weather gehonoreerd  gekregen door de EU-Cie. Maar 2 van de 32 projecten hebben de eindstreep gedaan; mooi werk dus. Ik zit in de begeleidingscie die zich gelukkig niet alleen richt op wetenschappelijke kwaliteit, maar ook op aansluiting van het project bij eindgebruikers. In Nederland moet je bij mogelijke eindgebruikers denken aan RWS & waterschappers (gaat het overstromen?) en watergebruikers als boeren (wordt het niet te droog?) en energiebedrijven (mag ik straks mijn koelwater nog lozen?). Dinsdag hadden we een webex videovergadering met de begeleingscie over 20 tijdzones heen (van de VS tot Australie) inclusief de bijbehorende achtergrondgeluiden. Zo zat één van de leden met smaak haar bakje muesli naast de microfoon leeg te schrapen en beeldde ik mij in elders ook wat licht gesnurk op de lijn te horen. Dat laatste kwam vast niet van de korte presentatie van Bart, want die bevatte een mooie dia over waar eindgebruikers nu precies behoefte aan hebben waar het gaat om betere weersvoorspellingen. Hoewel we met klimaatscenario's begrijpelijkerwijs graag uitspraken willen doen over de verre toekomst, is voor eindgebruikers juist meer inzicht in het weer van over twee weken, een maand of een kwartaal zeer waardevol.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten