donderdag 22 oktober 2015

Kennis: SKIA Beleid in tijden van singulariteit

Donderdag vond de sessie “SKIA: Beleid in tijden van Singulariteit” plaats. De centrale vraag was “Hoe kunnen we als IenM adaptief en pro-actief om gaan met technologische innovaties bij het nastreven van de IenM ambitieuze doelen?” Voor ons bij KIS was er een dubbele aanleiding voor deze sessie (1) het Nieuwjaarsartikel van Maarten Camps (SG EZ) in Economische Statistische Berichten over Kansen pakken door aan toekomstbestendige regelgeving te doen, en; (2) de update van de Strategische Kennis-en Innovatieagenda IenM en de vraag of dit onderwerp naast Energieke Samenleving, Gedrag, Financiering en Big Data een gedeeld corporate thema zou  kunnen zijn. Deze vraag werd overigens met een soort van ja beantwoord. Maar laten we bij het begin beginnen. We begonnen met het voorstelrondje en wel rond de vraag: “Welke innovatie laat ik nog even aan mij voorbij gaan?”. Het grootste deel van de 20 deelnemers noemde zichzelf zelfvoldaan late adaptors. Met de met 50+'ers gevulde SKIA Big Data sessie nog vers in mijn geheugen, had ik de eerste les daarmee al tijdens het voorstelrondje geleerd: voortaan echt andere mensen uitnodigen :-).  Aan de hand van een presentatie van Pol Maclaine Pont (Rathenau Instituut, onderzoeker Innovatie & regulering) een toelichting van de inzet van Mindert Mulder (EZ) over het programma Toekomstbestendige wetgeving en de Right to Challenge zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Maar dit niet alvorens IenM-betrokkenen bij innovaties als drones, zelfrijdende auto, uber, bewust omgaan met veiligheid en experimenteerartikel Crisis & Herstelwet te laten pitchen over hun beleidsdilemma’s kennisbehoeften en kennispartners. Het gesprek ging overigens over twee zaken:  (1) Welke kennisvragen zou je aan Pol en haar Rathenau-collega’s willen stellen? Het goede nieuws was namelijk dat we Pol en haar collega's gevraagd hebben een respons op deze kennisvragen op te schrijven in een essayvorm met deelantwoorden en zoekrichtingen; (2) Van welke inzet van KIS op dit thema zou jij blij worden? Denk aan organiseren van Leren van elkaar (infomeren), en/of leren met elkaar (Community of Practice-setting), en/of  samen leren van buiten (gast binnenhalen), en/of samen kennis (laten) generen (pilots, opdracht aan kennisinstituut, aanzet tot NWO-programma). Van geen enkele mocht ook als antwoord. Maar goed van die laatste opening werd geen gebruik gemaakt en nu zit ik met een waslijst aan mogelijke nieuwe KIS-taken op dit gebied. Dat hebben wij weer. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten