Naast heel veel onopgehaalde naambordjes had zich een menigte van een kleine 200 dames en heren zich verzameld in WTC Rotterdam om zich te laven aan de kennis uit VerDuS. Bij de openingssessie geleid door Co Verdaas ging het er in de discussie gestyleerd hard aan toe. Mark Frequin, DG bij BZK, veegde, ook wel weer hoffelijk - dat wel - de vloer aan met een wetenschapper die vooral vond dat de beleid en politiek de beperkende factor waren in het toepassen van kennis. Ron Voskuilen, directeur stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam, zei in de openingssessie ook nog iets heel moois, namelijk dat hij meer geinteresseerd in mensen die een onderzoeksrapport gemaakt hebben dan het rapport zelf (zie ook mijn binnenkort te verschijnen over de kennisbank). Hans Leeflang voegde daar het belang van netwerkvorming als cruciale uitbreiding aan toe. O ja voor de mensen die niet van lezen houden.....Hans gaf ook nog een mini-samenvatting ten beste van het door hem bewierookte boek van Peter Hall 'Good cities, better lives' : "Het gaat goed in steden waar ze willen leren met elkaar en van elkaar".
Na de openingssessie moest ik een sessie voorzitten over of reisinformatie het mobiliteistgedrag nu wel of niet beinvloedt. Laat in ieder geval gesignaleerd zijn dat het onderwerp van deze sessie niet bijzonder veel mobilteitsgedrag op riep. Naast de sprekers en de verslaglegger had ik maar liefst drie deelnemers. De uitkomst ivan de sessie en de bijbehorende vraag was eigenlijk verbluffend helder Reisinformatie informeert reizigers die al gekozen hebben voor een vervoermiddel Je kunt OV reizigers een andere trein laten nemen en automobilisten een andere routes en daar houdt het over de bank genomen wel mee op. Het negeren van info is dan ook onderdeel van de definitie van gewoontegedrags zoals Caspar Chorus (TuD) dat mooi toelichtte. Om van modaliteitskeuze wel te veranderen is een interne of externe levensschok nodig zoals een nieuwe baan, een nieuwe woonplaats :-) of een ingestorte brug :-(. In de middagsessie over de betekenis van klimaatverandering voor stad, weg en spoor had ik wel een volle bak, al was het alleen maar omdat ik tijdens de lunch mensen geronseld heb. Vanuit stad, spoor en weg werden de vragen gesteld waar onderzoekers op mochten reageren. Dat werkte gematigd goed en gaf in ieder geval als meenaarhuisneemboodschap dat het goed is je de vraag te stellen wat het voorkomen van overlast je waard is. Een kostenbatenanalyse levert als snel het beeld op dat het ook best een goede optie kan zijn de overlast van kllimaatverandering (vb een ondergelopen tunnel, kelder onderwater enz) voor lief te nemen ook al is daar enige politieke moed voor nodig. Verfrissend was het gebruik van blije filmpjes om de inhoud van een AIOproject door AIOs zelf toe te laten lichten. (zie www.cesar.tk). Daarnaast ook nog opbrengst in de vorm van twee themanummers van Rooilijn; een over Duurzame Bereikbaarheid Randstad en een over Urban Regions in the Delta. En ook nog opbrengst in de vorm van......(voor de connaisseur net zichtbaar op de foto).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten