zaterdag 30 september 2017
Strategie: Early warnings en de vijf tinten groen
Ondanks het feit dat die early was aangekondigd was de opkomst bij de early warning borrel niet erg groot. Dat deed echter niets af aan de kwaliteit van de korte terugmeldingen van de interviews die waren gedaan om early warning signalen op te halen over oa demografie, economie, sociale ontwikkelingen, techniek en milieu. RWS-collega Ernst Haijtink had iemand van motivaction geïnterviewd over het in 2013 verschenen rapport vijf tinten groen https://www.motivaction.nl/downloads/Whitepaper_Vijf_tinten_groen_-_Motivaction_International_2013.pdf over kennis, houding en gedrag rond duurzaamheid. De acht persoonlijkheidstypen uit het oorspronkelijke mentalitymodel van motivaction zijn daarin opgegaan in vijf tinten groen: de plichtsgetrouwen (traditionele burgerij, 13% van de NL'ers in 2013 dalend naar 7% in 2025), de structuurzoekers (moderne burgerij en gemaksgeorienteerden, stabiel op 32%), de verantwoordelijken (nieuwe conservatieven, kosmopolieten en post-materialisten, van 30% naar 28%), de statusbewusten (opwaarts mobielen van 15% naar 19%) en de ontplooiers (postmoderne hedonisten van 10% naar 15%). Om een lang verhaal kort te maken het aantal NL'ders dat makkelijk tot milieubewust gedrag is te bewegen (plichtsgetrouwen en verantwoordelijken) neemt af. Alleen door de communicatieboodschap te richten op wat rolmodelgenerende bekende Nederlanders duurzaam doen, op wat vrienden duurzaam doen én door duurzaam gedrag laagdrempelig te maken zijn structuurszoekers, respectievelijk statusbewusten en ontplooiers tot duurzaamgedrag aan te zetten. Wat lastig is dat de professionele milieubewuste medemens vooral postmaterialistische verantwoordelijken zijn die de waardentaal van de in het bedrijfslevenwerkende statusbewusten die als change agent zouden kunnen fungeren, niet verstaan (...en spreken). Maar met een beetje geluk zijn die laatsten weer wel voldoende vertegenwoordigd in de transitieteams van het Rijksbrede programma Circualire Economie. Juist de plek om dit niet meer zo heel early signaal van motivaction te benutten en dan met name in het transitieteam consumptiegoederen en in de interventie gedrag. Zie ook eerdere blog http://kisenmeer.blogspot.nl/2017/05/kennis-cork-ii-de-consument-in-de.html over toekomstbeelden zonder realistisch beeld van de conument(entypen).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten