De innovatie-ideeën komen inmiddels flink binnenstromen bij het organiserend team van de Innovate-estafette Cities of the future die in April 2016 gaat plaatsvinden. Van de week hebben Karen de Ruijter en ik wat geholpen door, door de overload aan spreadsheets met ideeën heen te gaan, op zoek naarideeën voor clustering en het zoeken naar witte vlekken. Dat laatste - maar eigenlijk ook dat eerste - is knap lastig omdat je niet weet waar naar je zoekt, de unknown unknowns als het ware. Gelukkig had Erika wat buitenlandse rapporten (vb Rethinking Smart Cities from the ground up) met dan ook weer buitenlandse ideeën verzameld die daarbij best hielpen. Je kan dan zien waar in het buitenland aan gedacht wordt dat nog niet in de rijkgevulde spreadsheets is terug te vinden. Zo vond ik het zelf nog best opvallend dat er eigenlijk nog niet zoveel innovatie-ideeën zijn ingediend rond collectieve intelligentie, zeg maar vernieuwing in de democratie en besluitvorming. Je kan daarbij denken aan zaken als Madame la Maire in Parijs waar mensen stemmen op hoe een klein deeltje van het gemeentebudget wordt in gezet. Ook is nog best opvallend dat voor collaborative economy - deel en contact dingetjes - vooral ideeën uit het sociale en hipster circuit zijn ingediend terwijl bedrijven dit toch ook heel goed zouden kunnen gebruiken in de zoektocht naar in te boeken agglomeratie-effecten. The quest for de virtuele campus als het ware. En passant nog een nieuw woord helemaal zelf (her)uitgevonden....toonkracht. Een technische innovatie die je kan zien, doen en beleven zoals ze zelfsturende auto heeft dan bijvoorbeeld heel veel toonkracht op een beursvloer en de meeste sociale innovaties dan bijvoorbeeld weer heel weinig toonkracht. Grmmm er blijkt al wel een bedrijf te zijn dat toonkracht heet en het wordt ook nog eens gebruikt in de muziek maar verder is het woord echt helemaal nieuw. Innovatief hè?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten