zondag 8 januari 2023

The best of ....blogs 2022: dwarse denkers & de beste boeken

Niet te geloven maar er is al weer een jaar voor bij. Hoog tijd om weer eens een thematische best of van 2022 te maken. 

Laat ik beginnen met het thema dwarse denkers. Ook in 2022 aan blijmoedige dwarse denkers geen gebrek:

  • Een gouwe ouwe is natuurlijk Derk Loorbach. Wat minder prominent te gast bij IenW dan in voorgaande jaren al is de X-curve (zie link) natuurlijk nog steeds actueel. In januari 2022 trad Loorbach op in de zeer waardevolle reeks Critical Review Sessies tb de Mobiliteitsvisie (zie link). wat Loorbach betreft meten we stoppen met conservatieve innovatie. Innovatie die het huidige regime niet uitdaagt. Om die uitdaging wel te creëren is het zaak met uitdagende eindbeelden te werken als richtpunt voor missiegedreven innovatie. Als voorbeeld noemt hij  'stad zonder (privé) auto's'. 
  • Dit uitdagende eindbeeld vormt een mooi bruggetje naar Geert Kloppenburg (zie link en link). Zelf ben ik nogal gegrepen door zijn eindbeeld 'terug naar 4 miljoen auto's waarvan 1 miljoen deelauto's'. Ook al ben ik (nog) niet bekend met de getalsmatige invulling, een eindbeeld als dit geeft zoveel meer gerichte energie dan vaagtaal als pak h'm beet 'het afremmen van de groei'. 
  • Ook nooit te beroerd ferme uitspraken te doen zijn Carlo van de Weijer en Maarten Steinbuch (zie link). Ze worden door Kloppenburg dan wel teveel techno-optimisme verweten, maar ze aarzelen geen seconde de hyperloop, de zelfrijdende auto en urban air mobility af te serveren. 
  • en last but not least nog een eervolle vermelding voor oud-collega Hans Jeekel (zie link) die oa de opgave formuleert om de bezettingsgraad in de auto en vrachtauto fors naar boven te krijgen. 

Voor wat betreft de beste boeken zal ik mij beperken tot één 'fictie' en één non-fictie boek:  

  • The Ministry for the Future (zie link) is op verontrustende wijze bij mij binnengekomen en niet meer weggegaan. Op de flap van de paperback versie noemt  iemand het 'De beste science fiction non-fictie roman die ik ooit gelezen heb'. Dat lijkt me een passende kwalificatie. Mocht je bang zijn dat lezen een klimaatdepressie oproept....het loopt wél goed af. 
  • Four thousands weeks. time management for mortals (zie link) is een prachtig anti-timemanagement boek dat ik er regelmatig weer even bij pak. Over hoe we tijd als losse entiteit zijn gaan beschouwen en niet meer als het medium waarin ons leven zich ontvouwt. 

Het laatste boek gaat ook over the Joy of Missing Out. Ben je daar niet van check dan ook vooral nog even de blogs over het advies van gedragsexperts (zie link) over ons klimaatbeleid en die over prachtige OECD rapporten die aan het denken zetten (zie link en link). 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten